Zoep

zoepie

Ik had beloofd een recept te publiceren van soep gemaakt in een snelkookpan. Voor hunnie die snel een snelkookpan hebben aangeschaft voor dit recept: hieristiedan!

 

Naar de groentenvakman om:  groene kool, wortels, courgette en ui te kopen. Ongeveer een ons van alles. Ik hoop dat u 2 liter groentenboeljon in huis heeft. Een blikje doperwten en een paar eetlepels gerapste parmezaanse kaas heeft u vast ook nog wel ergens slingeren. En natuurlijk 50 gram rijst. U mag van alles ook veel meer gebruiken natuurlijk.

Aan de slag.

Kook de rijst 5 minuten in de boeljon in de snelkookpan. Laat de druk wegebben en doe nu alle fijn gesneden groenten erbij. De snelkookpan moet nu weer dicht en als het gesis begint nog 15 minuten koken. Haal de druk van de pan en openen. Nu mag het blikje doppers (uitgelekt natuurlijk) erbij. Even laten koken en in een mooie kom opdienen. Een scheppie parmezaanse kaas en…

 

Opeten maar.

(u ziet dat ik net als in de nrc de raarste woorden schuin druk.)

 

lummel

5 responses to “Zoep”

  1. lummel says :

    Ik heb vandaag een lange strandwandeling gemaakt op het strand van Trouville. Daarna heerlijk mosselen en frites gegeten en weer nar huis gereden. het soepie stond te wachten. heerlijk warm want het was vurschrukkuluk koud in Trouville

  2. Rob Alberts says :

    Zonder snelkookpan ga ik morgen ook een poging wagen.

    Smakelijke groet,

  3. pawi says :

    Alweer een verrukkelijk maaltje. Had ik het eerder geweten, dan stond dit ook al klaar na een allerkoudste Wandeling in Veere. Felle zon maar berekoud. Mooie foto’s gemaakt, waarbij je op het jaarlijkse dia avondje alleen maar kunt vertellen hoe koud het was, en hoe ver.

    Dit soepje ga ik net als Rob zonder snelkoken maken.

  4. pawi says :

    Snelkookpan, groentenvakman, wegebben, maar, lummel.

    Lekker schuingedrukt allemaal.
    Wat een rare woorden idd, vooral die laatste! 😉

    Soep gemaakt, de rare woorden vermeden behalve lummel, heerlijke geuren opgesnoven, beetje brood en wijn erbij…zo mag het altijd winter blijven.

  5. Nanoné says :

    Bij soep uit een snelkookpan pleur ik alle eerste ingrediënten altijd weg, vanswegens te snotterig en uitgezogen. (Doe vooral ook een plukkie gehakt en wat andere vleesresten in de pot.)

    Na zeven van het resultaat gaat de ontstane bouillon in een gewoon pannetje en daar gaan dan soepgroenten, vermicelli en balletjes bij.

    Groente- danwel vleesbouillon maak je prima en flux in een snelkoker,.
    De daarop volgende soep echter niet.

    Dat het u desondanks gesmaakt heeft gun ik u. Mij lijkt het niks, met van die weke worteltjes, stukkies selderij zonder smaak of beet, om nog naar te zwijgen over de tot slijm gekookte ui.

    Ieder zijn meug, maar zelfs de soep van mijn oma had na een dag pruttelen
    nog meer beet!

    (Bruinebonenzoep uit de snelkook is daarentegen een heel ander verhaal.)

    (Ik vind ’t een schande ten opzichte van soep, wat –volgens Witold Gombrowitz– ‘de beste uitvinding der mensheid’ is. Niet deze soep dan!
    Desalniettemin, als ’t u gesmaakt heeft: goede bekomst!

Geef een reactie

