Comfort food

comfortkip

Vrouw en dochter gingen vanochtend naar de kapper. Dat duurt bijna de hele dag omdat de enige goeie kapper natuurlijk aan de andere kant van Parijs woont en het vandaag een soort zwarte zaterdag op de wegen is.

De poes en ik bleven  alleen achter. We besloten dat we recht hadden op comfort food. We waren zielig en moesten  iets achter de kiezen duwen. Bestaat er beter troost eten dan kip? Nee dus.

Ik vond het volgende in de koelkast:

3 kipfileetjes, een pot hele hete mosterd, een pot hele zoete honing.

In de keukenkast vond ik paneermeel, havervlokken en de poes.

In het kruidenrek zwarte peper, zout, gemberpoeder en parikapoeder.

In een grote bol deed ik drie eetlepels mosterd en twee eetlepels honing, even proeven en besluiten of u voor meer honing of mosterd gaat. Smelt een eetlepel botor en meng dat er door.

Maak een paneermeel van paneermeel, havervlokken, zout, peper, gemberpoeder en parikapoeder.

Snijdt de kipfileetjes in iets dunnere fileetjes en haal ze door de mosterdsaus. Lik gerust uw vingers af. Daarna door het paneer halen en op een bakplaat leggen (beschermen met een velletje ovenpapier). 25 minuten op 200° is genoeg.

Ik bakte er een zweedse aardappel bij waar ik ook nog bacon en kaas in gedaan had, ik moest namelijk heel erg getroost worden.

Ik haalde de poes uit de keukenkast en gaf haar rauwe kip. Dat vloog erin (niet slecht voor een dooie kip).

We aten dit alles heel zielig op. Met een glas rode Morgon dus.

Buiten regent het. Is er nog chocola?

Zie hier de zielige poes.

poes

lummel

Vandaag heb ik een moot kabeljauw door een mosterd-honing mengsel gehaald en gepaneerd. Even een uurtje in de koelkast en daarna in een mengsel van olijfolie en botor bakken. Ik at er een ‘écrasé de pommes de terres’ bij, geprakte piepers dus. Kleine aardappeltjes in de schil in water gaar koken, de schil eraf trekken, prakken met een vork, een beetje zout en een plasje olijfolie erdoorheenmengen. Heerlijk

vissie en puree

12 responses to “Comfort food”

  1. Rob Alberts says :

    Jezelf stiekem thuis vermaken met drie kippetjes omdat je vrouw even weg is.

    Schaam je!

    Om maar te zwijgen over al het dierenleed in deze blog post ……

    Bestraffende groet,

  2. lummel says :

    de poes (ze heet Clochette) heeft me goed geholpen bij het fotograferen en het artikel schrijven.

  3. Ilona says :

    Gaat het weer een beetje, meneer Dröge?

  4. Ilona says :

    Ja, daar ben je ook goed in.
    Zie ook dat je een schildpadpoes hebt. (Is vaak een vrouwtje, héél soms een mannetje. Wij hadden er ooit een.)
    En ja, die was prettig gestoord. Die van jou ook?

  5. Ilona says :

    Dan heeft/hebben Julie/jullie mazzel.
    Die van ons sliep in de kattebak; je raadt misschien wel wat-ie in de wastafel deed.

  6. pawi says :

    Vet lekker!
    En een prima keuze, voor rode Morgon.

    Die poes ziet er uit om op te eten…. 😉

  7. lummel says :

    ik heb het recept aangepast en opeens is het haute cuisine.

    • Rob Alberts says :

      Wellicht dat je vrouw en dochter ook eens kunt trakteren op haute cuisine?

      Of blijven zij prangende vragen stellen over jouw uitstapjes tijdens hun afwezigheid?

      Bemiddelende groet,

Geef een reactie

