Groene Omelette

hijisgroen

Rob Alberts schreef een ode aan het groen op zijn blog robalberts.wordpress.com.

Ik kreeg daar goeie zin van en besloot vandaag groen te koken.

Ga naar de eierhandelaar en koop zes kakelverse eieren. Naar de groentenman rennen om een flinke bos bieslook en drie kleine uitjes te kopen.

Thuis aangekomen snippert u de uitjes en de bieslook. eerst de uitjes langzaam glazig laten worden in een plas olijfolie.

Klop de zes eieren op het ritme van de marseillaise ( niet op het ritme van het wilhelmus want dan staat u morgen nog te kloppen (ik geloof dat ik me hier weer schuldig maak aan zelfplagiaat). Het moet een hele schuimige massa worden. U mag er ook een beetje bubbeltjeswater doorroeren. Heel lang kloppen anders wordt het een gebakken ei, das heel wat  anders. Voeg de bieslook erbij en roeren maar. voeg er het ei/bieslookmengsel op de uitjes en bak langzaam gaar. Vouw de omelette overlangs half dicht.

Ik vind het lekker als het nog een beetje ‘baveux’ (slijmerig) is.

Opeten met een glaasje rosé en een stokbroodje

lummel

Misschien weet Rob er een mooi groen muziekje bij?

5 responses to “Groene Omelette”

  1. lummel says :

    mocht u het blog van Rob willen bezoeken, klik op zijn avataartje

  2. Rob Alberts says :

    Of de link werkt weet ik niet.
    Maar song of leaf van green music leek mij wel toepasselijk:
    http://www.greenmusic.org/Index.php?mode=frontweb&lang=eng&file=genProductDetail&id=4&back=genMainpage&page=0

    Nu hol ik snel naar de winkels om mijn groene omelette te gaan maken …….

    Smakelijke groet,

  3. lummel says :

    Morgen neem ik u mee naar het oosten. thais vleesslaatje en vegetarische Bollyfood (voor mijn enige reageerder)

  4. Rebelse Huisvrouw says :

    Ik zit in de tuin en lees hier en daar wat bij. Nu ga ik dus naar binnen om dit recept te proberen. Vervelend. Ik zat net zo lekker 😀

  5. NaamNomName says :

    Met permissie, mon ami, maar een mijn omelette heb ik liever onctueuse dan baveuse, maar nu ben ik dan ook uit de stal van Elizabeth David.

    Dat betekent juist niét heel lang klutsen, maar integendeel de eieren slechts ‘kapot roeren’, en dan in de pan ook nog even duwen en trekken (zoals men ook een ‘scrambled egg’ begint. Eigenlijk begin je bijna al met opvouwen op het moment dat alle struif in de pan (met per drie eieren 50 gram gebruinde boter) ligt.
    (Lekker om er dan bovendien nog een kluitje koude boter op te laten smelten, alvorens dicht te vouwen.)

    Die Raymond Blanc maakt ook goeie omelettes trouwens, en is sowieso een eier-koning pur sang. Hij legt het allemaal uit: https://www.youtube.com/watch?v=eLj4L4PWsrc

    Dieze eggs, iet iez a dream, you want to bite inzo zem!

Geef een reactie

