Turkse! Kisir

turkie

Mooie frisse hapjes allebei: zomer op het bord!

Zelf ben ik niet zo van de couscous, eigenlijk helemaal niet zo dol op de –wat grove– Marokkaanse keuken, maar de Turken kennen iets vergelijkbaars, genaamd kısır, waarin bulgur wordt gebruikt: een soort tarwe-gries.

Er wordt iets meer smaak aan gegeven, o.a. met behulp van tomaten- en paprikapuree, die in de tarwekorrels trekt en dan bovendien een mooie kleur oplevert.

De basis-ingrediënten zijn verder vergelijkbaar:

• 1 kop bulgur (evt. te vervangen door… couscous!)
• 1 eetlepel tomatenpuree
• 1 eetlepel paprikapuree (Tatli biber salçasi. Let op! Er direct naast in de winkel staat ook Aci biber salçasi: da’s sambal! Tatli=zoet, Aci=heet)
• Enkele puntpepertjes (van die bleekgroene Turkse), eventueel uit het zuur (biber turşusu)
• 2 bosuitjes
• 1 grote ui, gesnipperd
• 1 handvol platte peterselie
• 1 handje dille
• 1 scheutje nar ekşisi (granaatappelzuursap) of het sap van een halve citroen
• zout, peper
• naar believen nog sumac (gedroogde wrange bessen), pul biber (chilivlokken) en gehakte munt

– Overgiet –in een schaal– de bulgur met een gelijke hoeveelheid heet water, dek af en laat wellen.
– Bak in wat olie de gesnipperde ui glazig, voeg daarbij de tomatenpuree en de paprikapuree, flink zout en peper, en op ‘t laatst nog wat water
– Meng deze rooie prut grondig met de bulgur, dek af, laat afkoelen.
– Mik alle andere ingrediënten erdoor, breng eventueel op smaak met nog wat zout en citroensap, zet weg en laat even afkoelen en intrekken.

Dit gerecht kan een paar dagen koel worden bewaard, en wordt dan nog lekkerder zelfs.
Erbij smaakt op houtskool geroosterd vlees erg goed, maar het is ook een prima lunch als zodanig, eventueel met een vers stukkie brood en een glaasje ayran. (Een ‘shake’ van yoghurt en water met een snufje zout: lekkerder dan karnemelk!)

NaamNomName

5 responses to “Turkse! Kisir”

  1. lummel says :

    Dit recept stond in een reactie. Sbel tot artikel verwerkt zodat we het kunnen terug vinden. De foto heb ik van het internet gejat, ik zal er dit weekend een zelfgemaakte foto bij zetten.

  2. Corja says :

    Lekker! Ik vind bulgur ook smakelijker dan couscous. Maar ach, in geval van nood…

  3. lummel says :

    Zoals u ziet, ik heb het gemaakt en er een fotootje van gemaakt. het internetfotootje in de poubelle.

    Heel erg lekker, fris en pittig. ik heb de vrijheid genomen om er wat gepelde tomaatjes door te mengen.

    Bedankt NaNoNé

    ik ga achter de stradivariusjes aan!

    • NaamNomName says :

      Godallemachtig, wat prachtig, achtentachtig, zoals je dat in het Turks zegt!
      (Neuh: çok iyi, of çok güzel; “tjok ie-je, tjokkuzèl”.)

      ‘Çok güzel’ voor de toegevoegde tomaatjes: net als blokjes komkommer een veel voorkomende uitbreidingskeuze.

      En ‘çok iyi’ voor de foto –en de daar aan voorafgaande toebereiding, niet in het minst– alsook de bondig treffende omschrijving van de kwaliteiten der dis: twee keer raak!

      (Ai spiek ee lietel Tuurkiesj, ai lurn iet from ee boek!)

      LOL om die Stradivariusjes; “Not for pansys!”
      *Correctie: Vive la libre pensée!*
      (In dat kader –en los daarvan–: ‘vedelaar’: ook zo fraai!)

      Deze laatste alinea begrijpt niemand behalve u en ik: binnenkort zal ik onthullingen doen, in woord en beeld, dat beloof ik.

      Saluutjes!

      PS Nu gebiedt de traditie natuurlijk ook een tionsuggeste ziquemu, of al was het maar omdat ik me aan mijn stand verplich voelt, als –inmiddels– ‘senior deejay’, en met het risico om homoe rotische tendenzen in mijn obsessief gepoetste handgemaakte paardenlederen schoenen geschoven te krijgen, maar bij dit gerecht past eigenlijk maar één liedje, en dat is nu eenmaal zo dus daar kom ik niet onderuit. Dan kun je er maar beter van genieten, dat moet u toch met me eens zijn, nietwaar?

      Ik doel natuurlijk op ‘Simarik’ van de Türkse mooi-booi Tarkan: desondanks, in weerwil van, en juist daarom geweldig:

Geef een reactie

