Aardappel puree met vis

resultat

De vlag dekt vandaag de lading maar het wordt misschien toch net iets anders dan u verwacht had. Waar of niet?

Op de markt naar de visboer om een of twee dorades te kopen. Mijn vertalertje zegt dat dit goudbaars is. een heerlijk zeevis die veel meer graten dan andere vissen lijkt te hebben. Koop een hele grote van zo’n kilo of twee of twee kleineren. Ik had er twee van ongeveer 700 gram. Vraag de tijd om te garen aan de visvakman. Die twee van mij hadden ongeveer 30  minuten nodig.

Naar de groentenboer om 1 aubergine, twee grote uien, 5 middelgrote tomaten, een venkelknol, het groen van selderij en een bos wortelen, 1 rose knoflook, 1 onbespoten citroen en natuurlijk een kilo aardappelen.

groentenenwijn

Eerst de piepers: let op dit gaat één van uw lievelings gerechten worden.

Snipper een ui en laat hem in drie eetlepels olijfolie glazig worden. Daarna 4 ontvelde in brokjes gesneden tomaat toevoegen. De geschilde en in blokjes gesneden aardappel mag er ook bij.  Doe alle tenen knoflook in hun jasje er ook bij. Zout toevoegen en veel venkelzaadjes. Op een zacht vuurtje ongeveer 45 minuten gaar laten pruttelen en daarna prakken met een vork.  Haal wel de knoffies eruit, die zuigt u straks lekker uit. U weet niet wat u proeft.

Nu de vis

Snij de aubergine in kleine dobbelsteentjes en bak ze snel bruin. Trek een fles witte wijn in en schenk u een bel in. Het is warm dus dat gaat wel goed.  In een slakom een gesnipperde ui, 1 gesnipperde tomaat, 1 gesnipperde venkelknol en 300 gram grof gesneden groene olijven. ook de gewassen citroen met schil en al erdoor mengen. De aubergine ook.

groentenenvis

Neem een groot bakblik en leg het groen van de selderij en de wortels op de bodem. Vul de vissen met een deel van het groentemengesel en leg ze op het groen. De rest van de groenten eromheen leggen en in de op 180° voorverwarmde oven. Als de vis gaar is machtie duruit. Fileetjes van de vis maken en opdienen op een bordje. Ik dronk er een lekkere witte bij.

lummel

20 responses to “Aardappel puree met vis”

  1. lummel says :

    u proeft hier het zuiden van Frankrijk. Hoort u de krekels fluiten en de zee die door de takken ruist? Ik wel hoor.

  2. Rob Alberts says :

    Zonder de vis zal het ook wel smaken!
    Misschien dat ik er dan juist een Rode bij drink.

    Smakelijke groet,

  3. Ilona says :

    Ik schrok even toen ik al die groenten zag liggen en vervolgens fijngesnipperd om de vissen zag liggen… Radijsjes snijden, zo’n werk allemaal. Maar het valt mee. Ja, lijkt me heerlijk! Ben toch al zo’n viswijf. Mmmm…

  4. Ilona says :

    Maar wat heb je precies met de aardappelpuree gedaan?

  5. lummel says :

    Proeft dus grrrr

  6. A. Dapie says :

    Ja, die ken ik, die roze knoflook! Heb ze alleen maar in Frankrijk gezien, nu ik er over nadenk. Maar mis ze niet, ik proefde geen verschil.

  7. Bertie says :

    Lummel, voorlopig houd ik het bij mijn eigen teentjes.

Geef een reactie

