Zwarte knoflook

zwarte knof
Een mediterrane delicatesse, en ook nog zo gezond dat je er wantrouwig van zou worden. Anti-oxidanten, 18 van de 20 aminozuren, anti bacterieel en nog zo wat. Duurzaam, nog zo’n toverwoord.

Maar ook: verrassend lekker. Gefermenteerde knoflook, je haalt de zachte tandjes er zo uit (dientes zeggen ze in Spanje, klinkt mij beter in de oren dan teentjes) en ze smaken ietwat zoet, ruiken niet naar look, je mond geurt net zo fris als tevoren, laat geen knoflookgeur na.

Je snoept ze zo weg, maar ik deed ze bij een soffrita van paprika, die lange dunne, die veel meer smaak hebben dan die uit de kassen in het Westland.

Met chorizo, vers stokbrood, een glaasje wit of rood (in Spanje open en bloot te koop, in Marokko alleen in duistere achteraf winkeltjes, en dan niet op vrijdag) en wachten op de avondkoelte.
Er zijn meer recepten in omloop. Mij lijkt de combinatie verse geitenkaas, gefermenteerde knoflook, geroosterde rode paprika en gare stukjes kip heel lekker. Beetje gember misschien.
Muziek? Schalmeien en drums. Elke regio in Marokko heeft zijn eigen ritme. Ik zoek er morgen iets bij dat lijkt op wat ik heb meegemaakt.
Groetjes van uw reizende pawi
17 responses to “Zwarte knoflook”

  1. lummel says :

    Fijn dat je weer terug bent pawi. Ik hoop dat je ons jullie vacantie laten beleven met de fijnste recepten.

    Tijdens je vakantie hadden we het al over witte en roze knoflook. Vanaf vandaag dus ook nog zwarte: lummel een kleurrijk blog

    • pawi says :

      Klopt, deze was bedoeld voor de serie Het Kleurenpalet van Knoflook bij Lummel. Kort gezegd KKL.

      Het bijzondere is dat deze helemaal niet smaakt naar knoflook. Het is zacht, zoet, ietwat naar soja smakend, beetje dropsmaak zelfs, en de karakteristieke knoflookgeur -waar ik ook van houd- is er niet meer na al dat fermenteren.

      Gekocht in de Lidl in Caceres, Spanje. Voor zuidelijke begrippen erg duur, twee euro per bol. Maar dat gefermenteer mag zijn prijs hebben.

      Oja, “gefermenteerd” zou kunnen doen denken aan een alcoholische bijsmaak: helaas voor de liefhebbers, zit er niet in .

      Zuiver, zacht en zwart, zoiets.

  2. Rob Alberts says :

    Ook ik verwonder mij over alle gekleurde knoflook!
    Ik ben benieuwd wat er nog meer in de knoflook keuken te vinden is.

    Gekleurde groet,

  3. A. Dapie says :

    Had er nog nooit van gehoord en ga er nu op letten. Zwarte knoflook, witte knoflook, als er maar geen nationale discussie over komt.

  4. Bertie says :

    In de winkel zie ik alleen de gewone witte, in de tuin heb ik groene knoflooksteeltjes.
    Ik zou niet weten hoe ik aan andere moest komen; misschien bestaan ze in geconcentreerde vorm, in potjes?

  5. pawi says :

    Binnenkort op lummel : VADERDAG.

  6. NaNoNé says :

    Zwarte Knoflook komt van de Boze!
    Het is een voorwendsel om om mensen zijn keutels te doen eten, en daartoe wikkelt hij deze in de vliezen van voze knoflook.
    Stink er niet in, voor u het weet bent u verkocht en als u niet uitkijkt is uw ziel dan van hèm!

    Zwarte knoflook heeft een betoverende lucht; die van voorouders, luxe lederwaren, verse maagdekijnen, afkoelend diamantlijpsel, verse eenhoornsaté en het pellen van verse doornappels, maar trap er niet in!

    Een stuk vers brood een kwartiertje onder de oksel gedragen is minstens zo smaakvol en een stuk minder riskant.

    (Overigens kan de duivel ook niet koken, nog geen ei; al is het een gourmand: u bent gewaarschauwd!)

  7. lummel says :

    Ik ben net terug van weggeweesd. En zag op de markt zwarte knoflook. Ik heb het gekocht en lang getwijfeld.opeten of de duivel. Ik heb het gegeten: ONGELOOFELIJK LEKKER.
    Ik zit nu al 4 uur met stokbrood in mijn oksel, en ga daar vanavond van genieten. Bedankt vrienden

Geef een reactie

