Fruit

De markt ligt vol met fruit. En als je het handig aanpakt kost dat nix, nou ja bijna nix. Wacht tot het sluiten van de markt en ga dan uw inkopen doen. Ze geven het bijna weg.

fruitAl dit fruit kreeg ik mee voor 8€.

Dan rijst de vraag, wat ga je er mee doen. Dit allemaal opeten in een dag of twee redden we niet met zijn drieën. Nu wil het toeval dat ik een gratis ijsmasjientje kreeg van mijn vaste leverancier van kantoorspulletjes (ik speel namelijk kantoortje bij mij thuis).

ijsmasjienJe moet de vruchten invriezen en daarna door het masjientje duwen. Dat geeft een soort softijs. Prima spul, zeker voor een krijgertje. Een probleem wil ik graag aan jelui voorleggen: als je zo een vrucht door het masjientje duwt geeft dat een ijssie met vruchtensmaak. Maar soms hebben vruchten niet veel smaak, er moet dan zuiker bij. Of iets anders.

Wie heeft lekkere ijsrecepten? ik zelf zat al aan een frozen margerita te denken.

Oja, ik heb er ook een lekkere aardbeientaart gemaakt

ardbesie

lummel

8 responses to “Fruit”

  1. lummel says :

    het recept voor aardbeientaartliefhebbers komt later

      • lummel says :

        Voor de taartbodem: kopen of zelf maken. Voor het zelf maken heb ik dit van het smulweb gecopieerd:

        150 gr bloem
        70 gr bakbotor (kamertemperatuur)
        1 el koud water
        1/4 kl zout

        Zeef de bloem met het zout in een grote kom.

        Snij de botor in blokjes op de bloem.

        Verdeel de botor met behulp van een deegmenger door de bloem tot er een grof korrelig mengsel ontstaat.

        Maak een kuiltje in het midden van het bloem/botermengsel en giet er het koude water in. Kneed snel tot een samenhangende bal. Niet te lang kneden, het deeg moet kruimelig blijven, anders wordt het kruimeldeeg bij het bakken te hard.

        Verpak de deegbal in huishoudfolie en laat minstens 1 uur in de koelkast rusten.
        Blindbakken

        Bij een vulling met een hoog vochtgehalte is het nodig om het kruimeldeeg voor te bakken (blindbakken) anders wordt het deeg niet krokant.

        Rol het deeg lichtjes uit op een bebloemd werkblad. Bekleed er een ingevette en met bloem bestoven taartvorm mee (De randjes mooi aandrukken. Om het deeg van de plank naar de vorm te verplaatsen zonder dat het breekt, kun je de deegroller gebruiken. Rol het deeg een stukje om de roller en til het voorzichtig op.) en prik verschillende keren in de bodem met een vork. Zet de vorm 20 à 30 min in de koelkast.

        Verwarm de oven voor op 180°C.

        Leg een stuk bakpapier in de vorm en verzwaar met bv droge peulvruchten om te voorkomen dat het deeg tijdens het bakken gaat rijzen.

        Zet de taartvorm 10 min in de oven.

        Verwijder het bakpapier en peulvruchten.

        Vul de taartbodem met de gewenste vulling en bak verder af zoals aangegeven in het gekozen recept. Belangrijk : zet de gevulde taartbodem altijd direct in een voorverwarmde oven, anders dringt het vocht van de vulling in de taartbodem en kan deze niet meer krokant gebakken worden.

        Nu de vulling: Was en haal de kontjes van 500 gram aardbeien af (een TanteBetje) Doe dit in een blender en blenderen maar. Doe ook twee scheppen zuiker in het blendsel. ik koos voor agar agar. Dat is niet van dooie varkens afkomstig. Voor 500 gram aardbeien dient u 2 zakjes te gebruiken. Even in de koelkast (niet te lang) Giet het mengsel in de bodem en laat het opstijven in de koelkast. Daarna mooi garneren met heerlijke aardbeien. Ik ken zelfs mensen die er slagroom opdoen!

      • Corja says :

        Lummel, dank je wel! We hebben zondag Open Dag op de moestuin. Als ik genoeg aardbeien heb (ga straks kijken) maak ik deze taart! En een echte tante Betje, das nog eens leuk. 🙂

  2. Bertie says :

    Tjeumig, wat ziet dat er lekker uit. Voor de fruitliefhebber dan…. 😉

  3. NaNoNé says :

    Ha Lummel, over het gebrek aan smaak bij bevroren fruit:
    Suiker helpt inderdaad de smaak omhoog, maar ook zuur doet dat, en soms zelfs zout. (Zie ook dat Magarita-ijs. Watermeloen knapt ook op van zout. Hartig ijs daarentegn is smerig, althans de experimenten die ik daar ooit mee deed.)

    IJs verdooft de tong, en door suiker toe te voegen proef je het fruit dan duidelijker. Ook werkt suiker ‘filmend’ en blijft de smaak langer ‘aan de tong hangen’. Omdat suiker op een koude tong ook minder zoet smaakt gaat er zo enorm veel suiker door ijs: dat is dus de belangrijkste truc.

    Dat zoet balanceer je met zuur, en dan proef je ineens fruit!
    Dat zuur kan citroensap zijn, maar beter is citroenzuur. (Bij toko’s, grote supers en de Turk: daar heet het citroenzout. Kost geen drol.)

    Oplossen in een simple syrup, en van die concoctie wat over de fruitblokjes gieten alvorens het invriezen, stel ik me voor…
    (Simple syrup: 1 tot 2 kilo suiker in 1 liter water oplossen door het al roerend aan de kook te brengen. Voor limonade ± 10 gram citroenzuur per liter, ik denk voor ijs ook een goed beginpunt.)

    Daarnaast kan sommig fruit-ijs veel aan smaak winnen door er een beetje eiwit aan toe te voegen: dat is ook filmend en maakt het ijs ‘minder waterig’.

    Arabische gom (opgelost in water) kan fletse –of verfijnde– smaken ook flink ophalen. Denk aan bloesemsmaken zoals roos, jasmijn, lavendel, oranjebloesem, maar ook subtiele smaken groene thee, asperge of rode bonen.

    Ook is er fruit dat er in smaak op vooruit gaat als je het eerst kookt of blancheert, zoals abrikozen. Bij aardbeien of banaan kan ik me voorstellen dat er een combinatie van verse gekookte wordt gebruikt.

    Dat gezegd hebbende: Sta je toch weer te rommelen met allerhande ingrediënten, en maak je voor je het weet weer ‘gewoon’ een compositie, een mengsel waar je ijs van draait. En daar is dit apparaat niet voor, dus mijn tips kunnen de prullenbak in…

    *Maar wacht! Er is meer!*

    Ineens schieten me twee dingen vrijwel tegelijk te binnen:
    1) Van overtallig fruit maak ik zelf geregeld siropen
    2) Surinaams schaafijs: heeft van zichzelf ook geen smaak, maar giet je siroop over

    Dus bij een berg met rijp fruit van de ene helft siroop koken en van de andere helft ijs draaien, en dan de siroop over dat ijs mikken: dat zou moeten werken!
    Heb je ook dat suiker/citroenzuur-verhaal in de mix maar behoud je de essensie van bevroren fruit… 🙂

    Kun je gaan combineren, mixen, experimenteren…

    Plus dan natuurlijk nog de mogelijkheid het ijs te besprenkelen met poedersuiker, specerijen als kaneel of zaken als aceto balsámico, kokosmelk, gezoete room, sterke drank, and what have you…

    Damn, ik zou bijna zo’n ding gaan kopen!

  4. lummel says :

    Die anoniem bennik dus. WordPress had even geheugenverlies

Geef een reactie

