Salade Auvergnate

pawitafel

Tien minuten koken is wel het maximum nu, veel langer wil je niet aan het fornuis staan.

Het is heet heet heet, de mussen vallen van het dak, de kippen houden hun snaveltjes open, de merels kunnen het nog maar net aan om hun tweede leg te verzorgen

Daar maken we geen misbruik van. We laten de vogels met rust. We zoeken de koelte in huis.

Salade Auvergnate

Waarvoor je alleen maar wat aardappels hoeft te schillen, in blokjes te snijden, tien minuten te koken. Daarna mogen ze wat afkoelen en wacht hen een heerlijke koele dressing van wittewijnazijn waarin weer wat zout is opgelost, mosterd en Argan olie. Die olie heeft een nootachtige smaak, waarschijnlijk omdat die uit Argan noten wordt geperst.

olietjevanpawi

Ingrediënten

Gave aardappel, rauwe ham, blauwe kaas, walnoten, nootachtige olie, mosterd, witte wijnazijn, zout. Groene blaadjes die als sla kunnen dienen. Zwarte olijven.

De dressing maakt dit simpele zomeravondmaaltje af. Geen arganolie? Dan walnotenolie. Geen mosterd? Dan mayonaise. Geen wijnzaijn? Dan citroensap. Geen aardappel? Kan ook met gekookt ei. En/en kan ook. Sjalotverslaafd? Snipper er maar bij. Knoflook zou ik niet doen. Overheerst teveel. Alleen zwarte knoflook, die kan weer wel.

Dat was stap een

Doe groene blaadjes in een schaal. Tegenwoordig kun je baby spinazie, baby boerenkool, baby meditenmedat kopen, doe dat maar. Baby schaap koop je toch ook wel eens, net als baby koe?

Meng zwarte olijven met pit, bij voorkeur die van Jermoumi, door de blaadjes sla.

Voeg hieraan de lauwe aardappelstukjes in dressing toe en hussel.

Garneer met rauwe ham, in de supermarkt is er veel keuze, Parma ham. Coburger ham. Maakt niet uit. Elke soort ham is heerlijk. En elke soort is verpakt in pakjes van 78 gram. Ik wilde 78 gram voor twee personen. Kwam dat even goed uit!

Garneer met “blauwe” kaas. Die uit de Auvergne vind ik nog steeds te hard, te bitter, ik nam Fourme d\Ambert. Al die andere zijn ook heerlijk.

Garneer met ongezouten versgepelde walnoten.

Na drie keer garneren is het klaar.

Met wat stokbrood dat al was gebakken door de bakker, rode en witte Tessuto

Aan tafel!

pawi

10 responses to “Salade Auvergnate”

  1. lummel says :

    Hier storten de muzzen bij bosjes van de daken. Een welkom recept dus.

  2. pawi says :

    Dank voor het plaatsen, lummel. Mooie opmaak ook.
    Het verkoelende muziekje volgt later, als het onweer een dezer dagen losbarst.

  3. NaNoNé says :

    Mooi recept; nog nóóit van gehoord, maar iets om gauw eens te maken.

    Argan-olie verwacht ik na de ramadan, die wordt uit Marokko meegenomen door een vrindin, maar vorige week kreeg ik een fles –werkelijk verrukkelijke– walnoot-olie, hier ter stede geperst door antroposofen-met-een-deukje (zgn. nutters…), uit lokaal geoogste noten.

    Normaak gebruik ik argan-olie graag in een andijvie- lof- of molsla-salade, want het werkt prettig in combinatie met bitter. Dat bitter zit ‘m hier in de blauwschimmel, en in de vliesjes van de walnoten. Spannend!

    Die Tessuto is trouwens Wijn van het Jaar bij de Makro, of had u ‘m daar vandaan, wellicht?

    (Gekoeld fruitig rood moet hier trouwens ook lekker bij wezen, of zelfs zo’n volvette boterbabbelaar-met-ananassnoepjes-australiër van drie piek! Een paar varkenskootletjes… Hmmm!)

    Suggestie voor een deuntje: Natacha Atlas. Met een interessant klippie ook:
    http://viewpure.com/wkl93WRJoD0?ref=bkmk

    • NaNoNé says :

      Zeekor, mooi en toepasselijk!

      “Ce n’était rien qu’un peu de pain,
      Mais il m’avait chauffé le corps…”

      (Al ben ik zelf wat meer van de iets vrolijker kwanten, zoals Trenet en Bourvil. Al is er niks mis met Brassens heur, dat zeg ik niet!)

      Die laatste –Borvil– serveert bovendien een Salade de fruits: https://www.youtube.com/watch?v=-5n3U2yjfDM#t=34

      • pawi says :

        Beetje hout, beetje brood, beetje honing. Van mensen die je wèl een goed hart toedragen.

        Ik ben ook voor de vrolijke noot, maar we kunnen er niet omheen, Brel en Brassens zingen over het echie.

  4. Rob Alberts says :

    Hmm, dit ga ik volgende week maar eens zonder de ham proberen.

    Zomerse groet,

  5. pawi says :

    Wat zijn die NNN en lummel toch een schatten! Het recept komt niet veel verder dan een broodje oude kaas met mosterd, dat weet ik ook best wel. Voor mij was het een aanleiding om eens wat te doen met die prachtige olie.

    Een vriendin van me kan echt koken en doet allerlei bijzondere dingen, zoals in vacuüm langzaam garen van buikspek van het varken. Ja, dat is het echte werk!

    Dank voor de clips. Die van Natasja Atlas is verrassend en doet denken aan Jahani met zijn laatste film over Taxi in Teheran. Die van George Brassens is een klassieker, met zijn brandhoutjes voor de armen.

    Ik zocht een clip van Janine Jansen waarbij ze onweert. Dat ze kan onweren is wel zeker, maar alle clips zijn te lang om hier neer te zetten. In de documentaire die Paul Cohen over haar maakte zitten prachtige onweersscenes, met Mendelssohn bijvoorbeeld, maar helaas is die niet meer online.

    Zoek het onweer dus maar zelf bij Janine. Het is te vinden en het is prachtig.

    • NaNoNé says :

      Wat grappig: die Taxi in Teheran zag ik onderlaatst en deed mij nu juist aan Natacha Atlas denken!

      (Ik ken haar van láng geleden, uit Londen, toen we allebei –op eigen wijze– bij Transglobal Underground betrokken waren: een band waar zij bij zong en ik voor ontwierp. Terzijde.)

      Die Janine Jansen speelt Mendelssohn trouwens als een vent, surrie… 😉
      (Waarmee Janine Wegman me weer eens in gedachten schoot, waarvoor dank. Mendelssohn hoor ik liever door Heifetz: net als een witz komt zulks dan net wat beter over, gevoelsmatig zammezegge –want het is natuurlijk ook een beetje Edelkitsch; kàn, màg…)

      Ennieweetjes, prettig voortzetting, en dat het maar mag smaken!

Geef een reactie

