Indojasinee

Mijn dochter is op vakantie op Bali en ik ben natuurlijk stinkjaroers leef natuurlijk heel erg mee. Zij stuurt me dagelijks foto’s en video’s. Van de weeromstuit ga ik dan maar Indonesisch koken. Ajam mentega (recept te vinden op dit blog: typ henkie helling in het zoekvak),

ajam

nasi goreng (mijn eigen en volgens dochter en vriend de allerlekkerste, het recept wil ik nog wel eens geven als daar belangstelling voor bestaat)

nasi

en ketjap eitjes. 3 hardgekookte eieren, drie sjalotjes, drie tenen knoflook, 1 ontvelde en ontpitte tomaat, een eetlepel bruine zuiker een eetlepel sambal oelek of trassi en vier eetlepels ketjap manis.

eitjeindo

Snijdt alles wat te snijden valt heel fijn. In een plasje olie verwarmen, sambal, ketjap en zuiker derbij en in laten koken. Daarna de eieren doormidden snijden en eht prutje erop drapperen. Op eten.

lummel

17 responses to “Indojasinee”

  1. lummel says :

    er stond een prachtige versie van dit lied op dit blog onder een recept van nanoné, maar youtube heeft het erafgehaald wegens auteursrechten.

  2. Rob Alberts says :

    En als dessert stukjes fruit met een likje mango chutney.

    Smakelijke groet,

  3. Bertie says :

    Het water loopt me in de mond….
    Passsend muziekje erbij maakt het af/

  4. Bertie says :

    ps
    Je recept van nasi goreng wil ik graag overnemen. Staat het ergens op deze weblog?

    • lummel says :

      Kook een pak rijst.
      Fruit 2 fijn gesnipperde uien, twee klein gesneden preitjes en een heel fijn gesneden worteltje in een wadjang. Ik gebruik olie met een schepje sambal. Je kunt ook nog fijn gesneden kool drdoor roerbakken. Nu de kruiden

      theelepel djinten (gemalen komijn)
      2 theelepels ketoembar (gedroogde koriander)
      1 theelepel djahe (gember poeder)
      1 theelepel koenjit (kurkuma)
      eventueel een mespuntje zout.
      Doe alle kruiden in een koppie met een beetje heet water.

      Bij de groenten gieten. De rijst drdoor scheppen en bakken. Om smaak brengen met ketjap manis.

      Ik maak het tegenwoordig vegetarisch, maar je kan in het begin ook blokjes kip, varken of ham braden.

      • Bertie says :

        .Eenvoudig maar lekker, aan de kruiden te zien.
        Hartstikke bedankt joh!

      • Rob Alberts says :

        Geweldig, die vegetarische variant!

        Smakelijke groet,

      • NaNoNé says :

        Frappant: zo maak ik ‘m ook, en daar is inderdaad geen vlees bij nodig. (Stukkies champignon voor de bite, eventueel… Oh, en ik begin met fijngesneden ontbijtspek uitbakken: is vlees, maar vind je niet terug als zodanig.)

        Dit kruiderijtje lijkt trouwens zeer op de versie uit het (oude) Conimex-boekje: een prima recept!

        Andere goede Hollands-Indische recepten vind men verder in het kookboek van de Koninklijke Marine –nog steeds iedere woensdag ‘blauwe hap’ trouwens–, dat men gratis kan downloaden vanaf Hare Majesteits onderzeebootjager ‘Utrecht’:

        http://www.hrmsutrecht.com/…/Indonesisch%20kookboek%20Selamat%20Makan, %20Koninklijk%20Marine.pdf

        Terang bulan, Terang! Bulan!

    • lummel says :

      Hier komtie Bertie

      • pawi says :

        NNN, de blauwe hap 😆 kon ik helaas niet nagaan (ziehieronder). Maar de kans dat het vegetarisch is lijkt me nul komma nul.

        “Mogelijk kunt u deze pagina niet bezoeken wegens:

        een verouderde bladwijzer/favoriet
        een zoekmachine heeft een verouderde lijst van deze website
        een fout getypt adres
        u heeft geen toegang tot deze pagina
        De gegeven bron is niet gevonden.
        Er is een fout opgetreden tijdens het verwerken van uw verzoek.”

  5. Ilona says :

    Jaja… maak je borst maar nat, papa en mama lummle!
    Wij vroeger naar Egmond aan Zee? De Koog? De Haan in België? Sitges?
    Onze zoons reizen de hele wereld af, gewoon voor vakantie.

    Ah, wel leuk voor ons, achterblijvers, nemen ze vaak kruiden, of andere mooie dingen mee uit die landen, nee, continenten moet ik zeggen.

    Nou ja, in Azië kennen ze vele variaties in receptuur, al was het maar van de moeder (bijvoorbeeld van mijn zwager) die het lekkerst kan koken, wokken, etc..!!
    Ook dit zie er weer heerlijk uit!

  6. pawi says :

    Vandaag gemaakt, met lummels favoriete stukje vlees, kip.
    Vegetarisch? Waar moet dan de pindasaus overheen die ik er ook nog bij maakte?

    Echt heerlijk, die eitjes met hun toef hartigheid erop.

  7. Rebelse Huisvrouw says :

    Het klinkt allemaal even lekker, ik ga die nasi ook eens proberen op deze manier. Een dochter op Bali… ik kan me indenken dat je stikjal… enorm meeleeft!!

Geef een reactie

