Zardientjes en mozzelen

zardien

Ik ben op vacantie in Fouras. Dat is in de Charentes Maritimes: tegenover Fort Boyard. Ik ga dus de hele week vis en zeebeesten eten. (Vegetariers moeten even een weekje wachten, dan kom ik met een recept voor vegaballen.)

Sardientjes dus. Ik kocht twee dozijn (ongeveer 40 op de markt) schoongemaakte sardientjes. Toch nog even net iets schoner gemaakt en toen begon het. In een pan moet u een fles witte wijn schenken. Een glas wijnazijn, een flinke hand grofzout, 5 peperkorrels, 2 in ringen gesneden uien, knoflook, tym, laurierblad en een een kruidnagel moeten er ook in. Nu aan de kook brengen en ongeveer een uur laten pruttelen (le temps d’une sieste). Word wakker en zeef de marinade (u moet het vocht overhouden, niet de groenten!) Breng het vocht xeer aan de kook, voeg er een aan plakjes gesneden tomaat en een aan plakjes gesneden citroen bij en voeg nu de vissies er aan toe.

20 minuten laten pruttelen en af laten koelen. Koud serveren.

zmozzele

Daarna aten we mosselen op zin Fouras.

4 sjalotten, 5 tenen knoflook, een tomaat en een half loei heet rood pepertje in een pan glazig laten worden. Nu een glas Pinot de Charentes toevoegen. Als het kookt als de donder de mosselen erin, deksel op de pan, af en toe schudden of met een pollepel omroeren. Als alle schelpen open zijn, serveren. Eet gerust met uw handen en drink er een lokale rosé sjampoepel bij.

lummel

frans siqmu: les innocents

9 responses to “Zardientjes en mozzelen”

  1. lummel says :

    ik heb een huisje gehuurd op 40 meter van de vismarkt die in augustus elke dag open is. Morgen maak ik een zarzuela (kunt u elders op het blog vinden)

  2. Rob Alberts says :

    Ik zit aan de fruitsapjes in de binnenlanden.

    Smakelijke groet,

  3. lummel says :

    ik wacht trouwens met smpanning Ilona’s recept voor gado-gado af. (dit is inderddad een hint)

    • Rob Alberts says :

      Mijn gado-gado is simpel.
      Op een open blad Chinese kool leg ik ruim zeer ruim taugé.
      Een dunne zelf gemaakte pittige hete pindasaus schenk ik ruim over de groenten.
      Fris, pittig en gezond eten.

      Smakelijke groet,

      • NaNoNé says :

        Ja, zo is het bouwen van een vliegtuig ook simpel: aan een romp zet je twee vleugels en een staart; wielen eronder, aandrijving erin en klaar!

        Sta mij toe een receppie te geven van een fijne gado-gado-saus.
        Lekkerder dan deze ken ik ‘m niet: zelfs niet bij de legendarische Warung Mini op de Dubbel Wit, en die is al zo goed…

        Deze saus wordt gekookt i.p.v. gefruit, dus in tegenstelling tot Hollandse satésaus.

        Er gaan enorm veel ingrediënten in maar het is niet moeilijk om te maken.

        Mn neme
        – 2 sjalotten
        – 3 pepers
        – 1 teen knoflook
        – 2 thelepels trassie
        – 1 cm laos, geraspt, of 1/2 theelepel poeder
        – 1 à 2 theelepels asem
        – 2 theelepels goela djawa of bruine suiker
        – 3 blaadjes djeroek poeroet (of een schilletje limoen)
        – zout, peper

        Doe dit alles in een vijzel en wrijf tot moes. NB! M.u.v. de djeroek peroet, die moet heel blijven.

        Breng 200 – 250 ml water aan de kook, voeg de moes toe en laat even koken.
        Voeg daar nog aan toe
        – 6 eetlepels pindakaas met stukjes noot
        – 50 gram santen van een blok

        Roer goed door, breng op dikte en smaak en laat even sudderen.
        Eventueel nog wat verdunnen naar wens.

        Ook heerlijk bij geroosterde geit!

      • Rob Alberts says :

        @NaNoNé, die geit mag van mij gewoon vrij rond blijven lopen.
        Maar dat recept voor de pindasaus neem ik graag van je over.

        Smakelijke groet,

    • Ilona says :

      Oh, oké! Begrepen lummel. Wordt aan gewerkt.
      Fijne voortzetting van de vakantie en doe Fouras de groetjes van ons?

  4. lummel says :

    Het moet natuurlijk Pineau de Charentes zijn. Pinot was toch een Franse wielrenner?

  5. Bertie says :

    O heerlijk , toevallig twee zeesoorten die ik lekker vind. Dat was smullen zeker?
    Les Innocents maken het af 😉

Geef een reactie

