Gado-gado

 gado

Nodig:

Stoommandje, halve spitskool, 2 ons sperziebonen, 1 rode paprika, 2 ons taugé, halve komkommer, 2 eieren

Een paar handjes emping (of kroepoek)

Potje satéhsaus of zelf maken. Pittig en niet te flauw

Maar nu:

Snij de spitskool in niet al te grove stukken, de nerven in ca. 27.2 mm, de bladeren in pakweg hapklare afmeting van degeen met de niet de grootste mond. Snij de komkommer overlangs in vieren en haal de zaadjes eruit. Snij verder julienne.

Snij de paprika in stukken van 36 mm., zaadlijsten verwijderen.

De sperziebonen had u al afgehaald en doormidden gebroken.

Zet de mand op een pan met een laagje water en breng het op stoom.

Sperziebonen erin, deksel toe, 5 minuten stomen.

Spitskool erbovenop, deksel toe, nog 7 minuten doorstomen. Check de kool op nog wat knapperigheid, anders waren die 7 minuten toch te lang

Leg deze groenten vast op een schaal en laat ze afkoelen.

Breng de boel weer op stoom.

Paprika en komkommer erin, 2,5 minuut stoom.

Nu de taugé erbij en nog een minuutje doorstomen.

Voeg deze bij de rest van de groenten op een schaal.

Kook de eieren goed hard. Laat ze schrikken onder de koude kraan.

Maak satéhsaus naar eigen smaak en voorkeur. Wij houden er wel van als hij zo dik is dat het lekker blijft hangen aan bovenkant als een afdeklaag.

Stort dit vlak vóór het opdienen over de inmiddels koude groenten.

Gepelde eieren in dunne plakjes snijden en creatief rangschikken.

Strooi de emping eroverheen of breek anders grote kroepoek in kleinere stukjes.

Selamat makan

NB: Strooi geen zout op de groenten!

Des te lekkerder is het contrast groenten-satéhsaus.

Foto: gejat van internet want het was zó lekker dat we vergaten een foto te maken.

Muziek: Mierzoet, maar laat u uw eetlust daar niet door bederven

Ilona

15 responses to “Gado-gado”

  1. lummel says :

    ha weer eens een receppie van Ilona. Ik heb haar plaatje van het internet vervangen door een ander plaatje van het internet omdat me het niet lukte om het aangeleverde plaatje op mijn computer te openen.

  2. lummel says :

    morgen zet ik het recept voor gado-gado-saus van NaamNomName als artikel. Nu staat het nog in een reactie, dus dat vinden we noit nier meer terug. En morgen ook een recept van mijn vrouw: geconfijte knoflook

  3. Corja says :

    Hmmmmm! Het is dat er al een heerlijk rode-linzen-soepje (ja,ja, die van Jacob) staat te pruttelen, maar anders…. Morgen dan maar. 🙂

    • lummel says :

      Hoe maak je dat rode-linzen-soepje? 😉

      • Corja says :

        Lummel, het begint met het uitmesten van de keukenkastjes. Dat moet eens in de zoveel tijd gebeuren. Je vindt dan een restje rode linzen (o.a.). In de zeef, wassen en opzetten. Een half uurtje koken met een laurierblad en een scheutje olijfolie is voldoende. Ik heb uien, tomaat en courgette (ja, ja) uit de moestuin. Dus, ui fruiten met knof, kerriepoeder, tomaat, blokjes courgette. Kokend water erbij, bouillonblokje, pruttelen. Glaasje wijn erbij, muziek aan (Leonard Cohen, Popular problems), en (ja, ik weet dat het niet hoort) een lekker boek. En nu ik dit helemaal heb getypt denk ik: maar dat weet jij toch wel, hoe je zo’n soepje maakt?! 🙂

    • pawi says :

      Fijne vakantie Bertie!
      Over linzensoep kan veel worden geschreven. Wij maken hem afwisselend met die rode linzen, snel gaar, en met Puy linzen als het feestelijk moet zijn.

      Eergisteren was er zo’n feest. Het recept volgt nog wel eens. Het is een apart kookhoofdstukje waard, linzensoep!

  4. Corja says :

    NB. Natuurlijk moet je ook de gekookte linzen bij het gefruite prutje doen, anders is het natuurlijk geen linzensoep…..

    • NaNoNé says :

      Lekker linzensoepje! Maar ik begrijp dat u ‘m niet pureert? Of kookt u net zo lang dat het dan gaat zoals bij erwtensoep?

      Zelf maak ik vaak een Turkse rode linzensoep, merçimec çorbasi, die is wel fluwelig gepureerd.
      Lekker als het warm is, en zelfs een goed ontbijt! (Met erbij een simit, een ringvormig sesambroodje van de Turkse bakker.)

      Bij mijn leverancier heten die knal-oranje linzen merçimek futbol, naar de kleur van het Nederlands elftal.
      Bij het koken verliezen ze echter hun vrolijke kleur.

      Mijn soepje is wel helder oranje, door gebruik van wortelen, en vooral door wat tomaten- en paprikapuree.

      Het recept is doodsimpel en je hebt er geen omkijken naar. (Pas na het pureren moet je gaan roeren om aanzetten te voorkomen.)

      Hoe ik het doe:

      – 1 kop rode linzen, gewassen tot het spoelwater helder is
      – 1 kop aardappelblokjes (of 1 aardappel in blokjes)
      – 1 kop wortelblokjes (of 3 worteltjes in blokjes)
      – 1 kop uisnippers (of 1flinke ui, gesnipperd)
      – 1 teen knoflook
      – 1 eetlepel tomatenpuree
      – 1 eetlepel paprikapuree
      – 1/2 eetlepel sambal (Turkse, zonder pitjes: handig!)
      – 4 koppen water
      – 2 kippebouillonblokjes (of poeder voor 1 liter)
      – theelepel gemalen komijn
      – theelepel gedroogde munt
      – peper
      Optioneel:
      – gedroogde pepervlokken
      – citroen
      – yoghurt
      – sumac

      Neem een soeppan, doe daarin wat olie en zet de uitjes en knoflook zachtjes aan, tot ze gaan geuren.
      Doe dan de tomaten- en paprikapuree erbij en fruit dat een paar minuutjes mee. Dan de komijn, en die mag ook nog een minuutje bakken.
      Vervolgens de wortels, aardappels, linzen en water met bouillonblok/poeder erbij, aan de kook brengen en een half uurtje laten pruttelen.

      Dan de staafmixer erin, met de gedroogde munt en de sambal erbij.
      Afmaken op peper (en eventueel nog zout, maar dat zal haast niet.)

      Serveren met een kwart citroen, eventueel een klodder dikke vette yoghurt (Turkse, 10%) en naar smaak besprenkelen met pul biber, (chilivlokken) of sumac.
      (De citroen knijpt de gast er naar believen zelf in uit. Beslist essentiëel voor de smaak, dat zuurtje, maar wel pas op ’t laatst…)

      Blijft vrij lang goed in de koelkast, als men hygiënisch werkt.

      • NaNoNé says :

        *edit* Er staat 1 bouillonblokje teveel in het recept! Ik gebruik een enorme kop, van meer dan 200 ml. Een gewoon kopje is 125 ml.

        Dit recept is dus voor iets minder dan 1 liter soep: twee à 3 personen…

        Ik zou zeggen: ga aan de slag, zie (en proef) wat er gebeurt, voeg desnoods nog wat water/bouillon toe, dan komt het helemaal goed!

      • Corja says :

        Heerlijk recept! Dit ga ik beslist een keer maken. In mijn geval was het een snel soepje met wat ik in huis had. Soms pureer ik het, soms niet. Als je even niet oplet zijn de linzen meer dan gaar. En ook ik haal de oranje (voetbal!)kleur terug met óf wortel, óf tomaat, of allebei. Lijkt me heerlijk fris met citroen!

  5. Bertie says :

    Als ik het goed begrijp kun je gado-gado op verschillende manieren maken? Dit klinkt al heel goed.
    Zaterdag ga ik op vakantie en wil een paar makkelijke recepten meenemen naar de gastvrouw. Dus ook de simpelste gao-gado.
    Het Ramonalied zingen we zelf wel. 😉

  6. lummel says :

    Fijne vacantie Bertie!

  7. pawi says :

    Heerlijk maaltje, Ilona, en mooi lummeliaans opgeschreven.
    Gaan we morgen doen! Met niet te flauwe pittige satesaus.

Geef een reactie

