Tijmjam of Confit de Thym

sjem

Dit is vurrukkuluk. Voor bij de kaas of om uw rollade (varkens of rund) mee in te smeren voordattie in de oven mag.

Op de fiets naar de groentenvakhandel. Vraag om drie handen tijm. En een halve zitroen. Nu naar de zuikerboer om ongeveer 500 gram rietzuiker te kopen. Ook moet u iets las agar-agar of gelantine hebben om het te laten indikken.

Breng de tijm aan de kook in een halve liter water. 1 uur laten koken. Filter het tijmwater. Doe nu het zap van de halve zitroen erbij. ook de zuiker (u mag ook minder zuiker gebruiken, dat hangt van uw smaak af. Ik gebruikte ongeveer 300 gram, om mijn atletenlichaam te behouden. Terug op het vuur zetten en aan de kook brengen. 4 gram agar-agar erdoor roeren en nog een minuutje laten koken.

Doe het hele zootje nu in gedestileerde potten. Zet de gesloten potten in kokend water en laat nog een half uur koken.

Klaar is kees. U ziet het resultaat op de foto op de kaas.

lummel

the offspring zie ik eind van de maand op Rock’en Seine

5 responses to “Tijmjam of Confit de Thym”

  1. lummel says :

    als ik u was ging ik dit als de sodemieterus maken. Maarja ik ben u niet, niet?

  2. lummel says :

    En niemand ziet dit heerlijke recept!

    • pawi says :

      Toch wel, maar ik moet nog een beetje puzzelen waar ik wat kan zien en/of doen…op het eerste gezicht heb ik alles in huis om dit te maken. Tijmjam, klinkt exotisch.

  3. Big Lupu says :

    Net per ongeluk 150 gram tijm uit de tuin geplukt. Ik heb alleen niet genoeg rietsuiker in huis, morgen even halen en dan ben ik erg benieuwd naar het resultaat. 🙂

Geef een reactie

