Rode Linzen

linzen

Weer twee recepten voor één zoepie door twee drie verschillende lezers. Leuk!

Het begint met het uitmesten van de keukenkastjes. Dat moet eens in de zoveel tijd gebeuren.

Je vindt dan een restje rode linzen (o.a.). In de zeef, wassen en opzetten. Een half uurtje koken met een laurierblad en een scheutje olijfolie is voldoende.

Ik heb uien, tomaat en courgette (ja, ja) uit de moestuin. Dus, ui fruiten met knof, kerriepoeder, tomaat, blokjes courgette. Kokend water erbij, bouillonblokje, pruttelen.

Glaasje wijn erbij, muziek aan (Leonard Cohen, Popular problems), en (ja, ik weet dat het niet hoort) een lekker boek. En nu ik dit helemaal heb getypt denk ik: maar dat weet jij toch wel, hoe je zo’n soepje maakt?!

NB. Natuurlijk moet je ook de gekookte linzen bij het gefruite prutje doen, anders is het natuurlijk geen linzensoep…..

Corja

(Ga ook eens op haar blog kijken, klik op haar fotootje)

Lekker linzensoepje! Maar ik begrijp dat u ‘m niet pureert? Of kookt u net zo lang dat het dan gaat zoals bij erwtensoep?

Zelf maak ik vaak een Turkse rode linzensoep, merçimec çorbasi, die is wel fluwelig gepureerd.
Lekker als het warm is, en zelfs een goed ontbijt! (Met erbij een simit, een ringvormig sesambroodje van de Turkse bakker.)

Bij mijn leverancier heten die knal-oranje linzen merçimek futbol, naar de kleur van het Nederlands elftal.
Bij het koken verliezen ze echter hun vrolijke kleur.

Mijn soepje is wel helder oranje, door gebruik van wortelen, en vooral door wat tomaten- en paprikapuree.

Het recept is doodsimpel en je hebt er geen omkijken naar. (Pas na het pureren moet je gaan roeren om aanzetten te voorkomen.)

Hoe ik het doe:

– 1 kop rode linzen, gewassen tot het spoelwater helder is
– 1 kop aardappelblokjes (of 1 aardappel in blokjes)
– 1 kop wortelblokjes (of 3 worteltjes in blokjes)
– 1 kop uisnippers (of 1flinke ui, gesnipperd)
– 1 teen knoflook
– 1 eetlepel tomatenpuree
– 1 eetlepel paprikapuree
– 1/2 eetlepel sambal (Turkse, zonder pitjes: handig!)
– 4 koppen water
– 2 kippebouillonblokjes (of poeder voor 1 liter)
– theelepel gemalen komijn
– theelepel gedroogde munt
– peper
Optioneel:
– gedroogde pepervlokken
– citroen
– yoghurt
– sumac

Neem een soeppan, doe daarin wat olie en zet de uitjes en knoflook zachtjes aan, tot ze gaan geuren.
Doe dan de tomaten- en paprikapuree erbij en fruit dat een paar minuutjes mee. Dan de komijn, en die mag ook nog een minuutje bakken.
Vervolgens de wortels, aardappels, linzen en water met bouillonblok/poeder erbij, aan de kook brengen en een half uurtje laten pruttelen.

Dan de staafmixer erin, met de gedroogde munt en de sambal erbij.
Afmaken op peper (en eventueel nog zout, maar dat zal haast niet.)

Serveren met een kwart citroen, eventueel een klodder dikke vette yoghurt (Turkse, 10%) en naar smaak besprenkelen met pul biber, (chilivlokken) of sumac.
(De citroen knijpt de gast er naar believen zelf in uit. Beslist essentiëel voor de smaak, dat zuurtje, maar wel pas op ‘t laatst…)

Blijft vrij lang goed in de koelkast, als men hygiënisch werkt.

NaamNomName

Wat had Jakob dat Esau niet had ?

Rode linzensoep.

Rode linzen zijn veel sneller gaar dan de beroemde zwarte uit de Puy de Dôme, En rood moet het zijn vandaag.

500 g rode linzen 2 uien, 1 winterpeen, 3 tenen knoflook, ev bleekselderi,j zout, peper, verse koriander

en om te kruiden een selectie uit gember, komijn, kerrie, kruidnagel, tomatenpuree, rode peper.

Verhit een bodempje olie in een pan met dikke bodem. Fruit hierin achtereenvolgens peen, bleekselderij, ui en knoflook. Voeg een selectie van de kruiden toe en bak even mee.  Doe de linzen erbij, laat ze even meebakken, zout en peper erbij en dan zoveel water dat alles helemaal onderstaat. Laat in 20 minuten garen op laag vuur.

Sommigen willen hiervan een gladde soep maken, maar Jakob niet. Ik ook niet. Anders hadden we wel een staafmixer genoemd.

Doe de hete soep in diepe kommen, verse fijngesneden koriander eroverheen en slurpen maar.

pawi

6 responses to “Rode Linzen”

  1. lummel says :

    het recept van pawi komt morgen. Leuk zoveel reacties én recepten. Ik houd me nog steeds sterk aanbevolen voor recepten van alle lezers

    • pawi says :

      Heerlijk, alle varianten van linzensoep kunnen op mijn applaus rekenen.
      Had ik ook niet ooit iets ingezonden met “dat rode daar?”

      Bij bijzondere gelegenheden maken wij hier linzensoep met Puy linzen, je-weet-wel, die niet stuk koken. Die gaat dus niet door de staafmixer. In die soep zie en voel je nog die linzen.

      Recept volgt nog, het aangekondigde recept is van een heel andere orde.

      • Ilona says :

        Mij staat daar wel iets van bij, pawi.
        Ben benieuwd naar je volgende recepten.

        Nou ja, deze heerlijke linzensoepen lezend, kan ik toch niet achterblijven.
        Mijn koksmaatje en ik hadden ooit hele verschillende ideeën over linzen.
        Juist over die nietstukkokende linzen.
        Oké… We gaan weer aan de slag.

  2. lummel says :

    pawi heeft me gisteravond een recept dat ze al eerder op het DrastiesLummel blog geplaatst had. En dat is heel knap, iets terugvinden daar is schier onmogelijk. Hulde.

Geef een reactie

