Recepten voor saus voor Gado-Gado en een vliegtuig

gado-gado-salad-step24

Vandaag twee receptne voor twee zauzen van twee van onze culidirecteuren. Ilona en NaamNomName. Dat laatste recept stond onder een reactie van Rob. dat moet u maar even opzoeken om de vliegtuiggrap te begrijpen.

lummel

Satéhsaus van een Surinaamse moeder

Tja, van oudsher maak ik satéhsaus in combinatie met mijn noedels. De in hete olie gebakken varkensvleesstukjes, gekruid met ketoembar en djinten, vis ik er dan uit en leg het in een schaaltje. Het vlees overstrooi ik dan met de Chinese hakbijl gehakte gember/ laos/knoflook en een scheut ketjap manis. De achtergebleven olie voeg ik bij de satéhsaus.

(Nou ja, als u nu even ook wat bamiegroenten wokt en wat noedels erbij, heeft u nu twee recepten in een.. Maar het gaat hier om de satéhsaus, dus de kruiden die anders bij het varkensvlees worden gevoegd, kunt u nu bij de satéhsaus voegen.)

Nodig:

.. teentjes knoflook, 1 tomaat, 1 ui, bolletje gember, bolletje laos, 1 theelepel zelfgeraspte trassie, 2 eetlepels ketoembar, 1 eetlepel djinten, lekkere klodder sambal, ketjap manis, een stiekeme kneep tomatenketchep, gewone pindakaas, bluswater

Daar gaan we:

Fruit een uitje glazig in een steelpan met dikke bodem. Bak een fijngehakt teentje knof mee en de trassie mee. Voordat het teentje bruin wordt een in stukjes gesneden tomaat toevoegen. Blijven roeren hoor!

Lekkere lik sambal erbij, roeren, roeren, roeren. Een paar flinke eetlepels pindakaas erbij. Roeren, roeren, roeren, tot het een beetje donker wordt. Ketjap erbij. Als niemand kijkt, een flinke kneep tomatenketchup erbij. En het olierestant van het snelgewokte varkensvlees toevoegen.

Zet het vuur maar wat lager want de dikke pindasaussubstantie kan gaan vervaarlijk bloepen als de geisers in Reykjavik .

Als u denkt, nou gaat het vast aanbranden: haal de pan van het vuur en doe er langzaam wat heet bluswater bij onder de kraan. Kijk uit! Het kan spatten. Roeren, roeren, roeren. Voeg de door de Chinese hakbijl, of door de vijzel verbrijzelde knoflook/gember/laos toe, indien u geen noedels had gemaakt.

Zet de pan op een plaatje en laat het langzaam indikken met het deksel schuin op de pan.

Regelmatig checken of het niet te snel gaat. En altijd blijven roeren. Linksom of rechtsom.

Ilona

En die van NaamNomName

Ja, zo is het bouwen van een vliegtuig ook simpel: aan een romp zet je twee vleugels en een staart; wielen eronder, aandrijving erin en klaar!

Sta mij toe een receppie te geven van een fijne gado-gado-saus.
Lekkerder dan deze ken ik ‘m niet: zelfs niet bij de legendarische Warung Mini op de Dubbel Wit, en die is al zo goed…

Deze saus wordt gekookt i.p.v. gefruit, dus in tegenstelling tot Hollandse satésaus.

Er gaan enorm veel ingrediënten in maar het is niet moeilijk om te maken.

Mn neme
– 2 sjalotten
– 3 pepers
– 1 teen knoflook
– 2 thelepels trassie
– 1 cm laos, geraspt, of 1/2 theelepel poeder
– 1 à 2 theelepels asem
– 2 theelepels goela djawa of bruine suiker
– 3 blaadjes djeroek poeroet (of een schilletje limoen)
– zout, peper

Doe dit alles in een vijzel en wrijf tot moes. NB! M.u.v. de djeroek peroet, die moet heel blijven.

Breng 200 – 250 ml water aan de kook, voeg de moes toe en laat even koken.
Voeg daar nog aan toe
– 6 eetlepels pindakaas met stukjes noot
– 50 gram santen van een blok

Roer goed door, breng op dikte en smaak en laat even sudderen.
Eventueel nog wat verdunnen naar wens.

Ook heerlijk bij geroosterde geit!

NaamNomName

11 responses to “Recepten voor saus voor Gado-Gado en een vliegtuig”

  1. lummel says :

    straks of morgen weer een duo recept. Corja (haar eerste hier) en NaamNomName. Ook zit er nog een recept van pawi in de piepeliene

  2. pawi says :

    Alweer een recept om van te smullen, en bij Ilona nog wat extra tips over vleesjes (de autocorrector wilde me opzadelen met vlekjes! Pardon, autocorrector, daar doen we niet aan mee!).

    Ik durf er haast niet aan te beginnen omdat ik die van Conimex (conserven import en export) zo goed vind. En ik durf Conimex haast niet te noemen omdat dat nog een van de weinige ondernemingen is die nog niet door Chinezen is overgenomen.

  3. lummel says :

    Ik heb de saus ongeveer zo gemaakt als in bovenstaande recepten. Ik heb het een beetje moeten aanpassen omdat ik niet alle ingredienten hier kan krijgen. Best gelukt, zelfs mijn vrouw vond het lekker.

    • Ilona says :

      Ah, gelukkig, lummel!
      Welke ingrediënten kan je niet krijgen, lummel?
      Trassie bv?
      Hier wordt gezegd dat een goede vervanging voor trassie kan zijn: ebbie (oftewel gedroogde garnaaltjes) Thaise vissaus om te blussen, of anjovisjes.
      Ben je ook wel bij de Vietnamees geweest?

  4. Ilona says :

    Ah, gelukkig, lummel!
    Welke ingrediënten kan je niet krijgen, lummel?
    Trassie bv?
    Hier wordt gezegd dat een goede vervanging voor trassie kan zijn: ebbie (oftewel gedroogde garnaaltjes) Thaise vissaus om te blussen, of anjovisjes.
    Ben je ook wel bij de Vietnamees geweest?

    • lummel says :

      Een gemene meneer bij wordpress heeft je reacties als spam beoordeeld. Spam! Op! Een! Kookblog! houw een sop. Gelukkig vandaag gezien. Inderdaad Trassie is hier onbekend. Er is een Aziatische supermarkt in het 13 arrondisement (Chinatown) waar bijna ieder Aziatisch restaurant en families hun inkopen doen. Maar dat is toch wel ongeveer drie uur heen en terug. Bedankt voor de tip, ik ga het met ansjovisjes proberen.

      • Ilona says :

        Hoooh… alweer: gelukkig lummel!
        Ik lust ook geen spam.
        Ik wist van twee Vietnamese zusjes hier, in de toko, je weet wel, van mijn verhaal, ja die, dat zij op vakantie gaan in Parijs in het ‘dertiende district’, zoals zij dat noemden. Nou snap ik waarom. Hun familie woont daar ook.
        Maar ja, ’t wel een endje weg zeg!

        (effe kijke of ik erdoorheen kom)

      • lummel says :

        waardeloos filter, echte spam komt gewoon door

    • lummel says :

      Ik zal die garnaaltjes en ansjovisjes een dag lang onder mijn oksles houden om de juiste smaak te krijgen (tip gejat van NaNoNé

Geef een reactie

