bibimbap

bibimban

Ik surf op de internetgolven om recepten te vinden. Opeens krijg ik een recept voor bibimbap. Das leuk, dat klinkt rock’n’roll: wabbabaloobaouinbamboom: bibimbap!

Het recept leek me nix dus ik goegul. BIBIMBAP

Het komt uit Korea en het is vurschrukkuluk lekkur. Veel snijden, een hoop werk dus.

Aan het snijden: twee worteltjes, een halve komkommer en een handje sperciboontjes. De sperciboontjes een minuutje blancheren. Alle groenten in juliennes snijden.

Snij ook een biefstuk aan dunne plakjes. Marineer de biestuk in kikomansaus en sezamolie. Half uurtje in de koelkast.

6 knoflookjes, 5 centimeter gember en 5 sjalotjes fijn snijden en in een kommetje bewaren. (het kommetje)

Zet de oven op 4.

Kook een pak rijst.

Doe de rijst in een grote schaal. Zet in de oven op 4: (warm houden)

In een koekepan de worteljuliennes in een beetje olie met het kommetje aanbakken. Haal de rijst uit de oven en doe het prutje op de rijst. Kijk naar de foto!. drink een glas witte wijn.  In dezelfde koekepan met het prutje de halve komkommer bakken.

Haal de rijst en wortels uit de oven en drapeer de komkommer erop. Doe hetzelfde met de sperciboontjes.

De groenten worden ongeveer 2 minuten gebakken en blijven dus heel krokant.

Als laatste het gemarineerde vlees bakken en op het gerecht draperen. In de oven!

Bak twee speigeleieren en leg het op het gerecht. Strooi sezamzaad over alles en serveer.

Op smaak brengen met sezamolie en kikoman

Garneren met wat slablaadjes

Bap is Koreaans voor rijst.

VURRUKKULLUK

22 responses to “bibimbap”

  1. lummel says :

    Op de foto zie je het gerech. De vreetstokkies heb ik zelf uit Korea meegenomen (ik mag ook wel eens opscheppen?).
    Het begon met een grap, maar het eindigde met een van de lekkerste dingen die ik ooit gemaakt heb.

  2. lummel says :

    Vegetariers kunne het vlees vervangen door andere groenten, maat vergeet niet de sezamolie te gebruiken, dat maakt het gerecht af.

    • Bertie says :

      Het zal wel lekker zijn maar het is ook zonde om de biefstuk te vernielen, die moet je in zijn geheel bakken.
      Bovendien lust ik geen wortels. Snik.

      • lummel says :

        In dit soort gerechten kun je alles door iets anders vervangen. Ik zag recepten met gehakt (runder en varken), verse zalm, gemarineerde kip, vegetarisch, vervang de wortels door taugé, het moet kraken tussen de tanden.

      • NaNoNé says :

        Geheimpje: magere runderlappen –spotgoedkoop, verkocht om uren te stoven– werken –bij dit recept– ook, zolang men ze op de juiste wijze uitsnijdt.

        Als volgt: gooi de lap in de vriezer totdat ‘ie nog nèt plooibaar is, en snijd er dan repen van zo breed als de dikte.

        Vries deze repen/staven nog even wat verder aan, draai ze een kwart slag over de lange as, en trancheer ze tot dunne plakken.

        Deze plakken wat inkorten, kruiden, marineren en bakken in een hete pan in een laag hete olie.

        (‘Wokken’ werkt eigenlijk nooit op een brander van minder dan 4 kW; die op uw fornuis is hooguit 2,5 kW en ons ‘wokken’ is dan ook niet te vergelijken met ‘wokken’. Zoals in bovenstaand recept ook –zij het niet al te duidelijk– wordt aangegeven: bereid het vlees apart! In dit geval in een koekepan met een centimeter walmende olie. Nièt bij de groenten mikken, en beter een paar kleine porties dan in ene keer alles.)

        Ook heeft de slager ‘biefstukpuntjes’ –wat geen biefstukpuntjes zijn, maar het is geen wettelijke naam dus alla–, en ook met ‘rosbief à la minute’ (een contradictio in terminis, maar wederom geen wettelijke naam) of zelfs vanglappen is men voor een fractie van de prijs een stuk sappiger en smaakvoller uit.

        Zoals het met de naam Public Enemy getooide negerorkestje ooit al eens zo snedig te berde bracht: “Don’t believe the hype” !

        (Vraag uw slager niet waarom: die heeft varkenspootjes en kalfshersenen, en da’s precies niks om mee te lachen!)

  3. NaNoNé says :

    Zingt u allen even mee?!

  4. A. Dapie says :

    Ja, dat is heel lekker, nooit zelf gemaakt par contre.

  5. pawi says :

    bibimbap bibimbap bideriebiderie bibimbap
    wabbabaloobaouinbamboom: bibimbap!

    Heerlijk lijkt me dit! Vrolijk maaltje.

    Schoot in de lach van de muziek.

    • NaNoNé says :

      Rita Reys leeft voort in Pawi!
      (Maar Meneer Dinges weet niet wat Swing is…)

      Mevwouw Pawi die is dol op kokkerellen
      Maakt voor iedereen wat van de stokvisvellen
      Omdat haar magnetron kapot is
      Wat voor eters een genot is
      Gaat die Pawi toch maar ergens wat bestellen

      (Met alle respect voor Pawi, alsmede Johnny en Jones: zie het als een ode, zo is ’t althans bedoeld. Humor over eten en humor over Joden: altijd lastig!)

      Nuja, vooruit:
      Een mij bevriende gojim werkte eens bij een diamantslijperij, en de hele dag werd er gesmiespeld over “misjpoge dit” en “misjpoge dat”, “misjpoge zus” en –inderdaad– “misjpoge zo”.
      Dus hij denk:t “dat moet wel wat bijzonders zijn, misschien zo’n traditioneel en overheerlijk gerecht uit de diaspora, oder sonst”, en vraagt op een gegeven moment aan zijn collega Sam: “wat lullen jullie nou de hele tijd over misjpoge. Kun je dat eten of zo?”
      Waarop Sam uitbarstte: “Wàt?! Ken je dat ete, ken je dat ete?! Bejje mesjogge?! Het is juist om van te kótsen!”

      Oi gewalt: Ik lach om niet te huilen….

      • pawi/Zwarte Riek only once says :

        Ewoud Sanders:
        We komen deze zegswijze bijvoorbeeld tegen in een smartlap waarmee Rika Jansen, beter bekend als Zwarte Riek, in 1964 een grote hit had, ‘Amsterdam huilt’:

        Op vrijdagavond koegel met peren
        Wie dat niet nascht kan het ook niet waarderen
        Het boek gaat dicht en met een traan in zijn ogen
        Fluistert hij: mazzel en brooche voor de hele misjpoge (3x)

        Dank NNN voor alweer een zinvolle bijdrage.

        Trouwens, het jazzy zinnetje was slechts deels van mij en grotendeels van lummel Zelf.

      • pawi says :

        De magnetron hier ten huize is uitsluitend bedoeld voor het opwarmen van een Nescio hapje. Dat wil zeggen voor een heerlijk maaltje dat overbleef van de vorige dag, maar net niet genoeg is om er een tweede keer een hoofdmaaltijd van te maken.

        Hij is niet kapot, die magnetron, maar werkt alleen maar als ook alle lampjes boven het aanrecht aan staan. Een wonder van techniek.

        NNN is van harte welkom als hij in plaats van stokvisvellen een lekker maaltje van hutspot met bloedworst lust.

  6. lummel says :

    De koreaanse chop sticks zijn veel moeilijker te gebruiken dan chinese en japanse. Van ijzer en plat. Duurt wel lekker lang zo. Ik zat aan aan een galabanket (bedankt toon) aan een 20 cm hoge tafel. Op de grond. Lekker voor mijn dubbele meter.

    • NaNoNé says :

      Koreaanse stokken zijn weliswaar van ‘ijzer’, –althans metaal, van oorsprong zilver omdat dat verkleurt bij foute boel– maar hun rijst eten ze met een lepel, in tegenstelling tot de Japonezen en Chinezers.
      (En dien lage tafeltjes zijn om twee meter lange vijanden in de contramine te manoeuvreren: “It’s over, Anakin! I’ve got the high ground!” Om dezelfde reden –terzijde– komt ook alles in de vorm van kattebrokkies op tafel: opdat gij uwe mes niet trekke!)

      Ironisch: Koreaanse eetstokjes zijn verboden als handbagage wanneer men van een vliegtuig gebruik maakt , in tegenstelling tot die van de Japonezen en Chinezers.
      (Behalve als dodelijke wapens zijn handen ook prima geschikt als bestek: gelukkig zijn die nog niet verboden; die van mij dan weer wel, maar dat is omdat ik er aan vast zit en heeft niets met culinaria maar alles met geopolitiek en mijn ESTA-status van doen; ander verhaal, niet interessant…)

      Terzijde: ik reageer niet meer op koken@nrc. Ik heb er de buik van vol, zogezegd, en nu ècht. Ik zag je reactie –lief!– maar ik voel me er overbodig, en als ik niet uitkijk ga ik me er nog lopen ergeren ook, en zo ben ik niet…

      Het leven is te kort om aan slechte kookrubrieken deel te hebben!

  7. Rebelse Huisvrouw says :

    Het lijkt heerlijk maar wel veel werk hoor. Pffff. Denk niet dat ik dit zo gauw zal maken. Dat clipje over die kip is geweldig. Ben nu nog aan het lachen, haha!!!

  8. A. Dapie says :

    Slappe lach samen met vriendin van het kip clipje. Help!

Geef een reactie

