Gebakken Peren

Dit receptje vond ik ergens op een blog. Ik wil het u niet onthouden. Misschien nog meer peren gerechten van NaamNomName want ©©,®? was hij.

peren

40.  ©©,®? Says:
februari 21st, 2011 at 7:50 pm

@39 Marilou

De Thuiskok had onlangs een recept voor pruimedanten met rozenwaterroom. Neem in plaats van pruimedanten een harde peer (geen stoof-!), schil en snijd die in plakken.

Doe boter in een koekepan, laat die op halfhoog vuur smelten, bak de peer daarin twee minuten perkant, bestrooi met een eetlepel suiker en bak al roerend nog een minuut per kant. Blussen met een half glaasje cognac of calva, besprenkelen met het sap van een halve citroen.

Room: 1,5 dl slagroom kloppen, daardoorheen 150 gram Turkse yoghurt 10%, drie eetlepels poedersuiker, twee eetlepels rozenwater en een eetlepel cognac (of calva, als boven).

Monteren en serveren! (Peren mogen lauw zijn, beter niet te koud of heel heet.)

Een Tatin met de helft aan peren (altijd iets appel, voor het zuurtje: alleen peer is laf) is ook een fijne vorm van gebakken peer.

NaamNomName

Muziek van Pears for Fears. (ik weet ook wel dat peren in het Engels niet op fears en tears rijmt)

11 responses to “Gebakken Peren”

  1. lummel says :

    en die uitnodiging voor perenrecepten geldt dus niet alleen NaamNomName, iedereen mag inzenden

  2. Rebelse Huisvrouw says :

    Klinkt goed. Ik heb ooit in Frankrijk een recept leren kennen met peren, maak het nu nog wel eens. (Peren, Fourme d’Ambert en stukjes witbrood samen in de oven). Je blijft ervan eten!

  3. Rob Alberts says :

    Enige jaren terug heeft tijdens een kaalslag in mijn tuin de perenboom het moeten ontgelden.
    Dit lezend krijg ik daar weer spijt van.

    Smakelijke groet,

  4. Bertie says :

    Neem een peer, was hem, eet hem op. Simple comme bonjour.
    Een fijne peer is te lekker om er peer-edanten van te maken. Dan zou ik het ook uitschreeuwen 🙂

  5. pawi says :

    Mooi receptje. Heb het ooit gemaakt voor een Bosnisch meisje, wier moeder ook altijd lekkere hapjes klaarmaakte voor haar kinderen.

    Ik maakte het nog lekkerder door honing over de peren te sprenkelen. Fout.
    Het smaakte nog steeds goed, maar de honing kleurde het gerechtje paars.

    Ieuw.

  6. Klare taal says :

    Gebakken peren, ja daar zit ik al jaren mee.

    Ik heb in mijn tuin een prachtige oude perenboom, qua vorm en bloei

    schitterend, maar de peren zijn het probleem. Keihard vallen ze neer, niet te eten, niet te stoven ( alle recepten ten spijt) droge knollen zijn het, maar op zich zien ze er wel weer mooi uit.

    Ik ben dus alleen bezig met opvegen van die rotte peren .

    Misschien heeft Lummel een oplossing?

    • pawi says :

      Zo’n boom had ik ook in de tuin. Prachtig, groot, wijds, mooie bloempjes en dan keiharde peertjes. Suikerpeer heten ze, maar ze waren helemaal niet zoet
      .
      Stoven met kruiden en suiker, het hielp niet. Ook hier kon je alleen maar zorgen dat je de afgevallen peren zo snel mogelijk opruimde voor de wespen eraan begonnen.

      De boom heeft nog een tijd een jongenshut gehuisvest en is uiteindelijk gekapt.

Geef een reactie

