Archive | 13 oktober 2015

Of u worst lust

pardon

Ik hou van worst.

En je kan in Frankrijk echt hele lekkere wosrt kopen. Iedere regio heeft zo zijn eigen worst. Vandaag maakte ik een Saucisse de morteau op een iets andere wijze klaar. Normaal worden ze bij linzen geserveerd.

Vandaag een Rougail.Dat komy uit het Ile de la Réunion.

Gaat naar uw slager en koop een heerlijke verse worst. Verder heeft u een grote ui, 4 tenen knoflook, een flink stuk gember, platte peterselie. een eetlepel kurkuma en een flinke hoeveelheid pilipili en natuurlijk een blikje tomatenpulp.

Eerst snijdt u de worst aan dikke plakken. Al het andere snijdt u fijn.

Een lepeltje olie in een braadpan verwarmen. Bak de wost plakken drie minuten om en om en haal ze uit de pan. Doe de gesnipperde ui in de pan. Drie minuutkjs. Daarna de andere fijn gesnipperde ingrédienten (ook de kruiden)  er doormikken.

Doe er een scheut witte wijn door en laat het vocht verdampen. Nu de tomatenpulp erdoor. Goed roeren, de plakken worst mogen weer terug en een half uurtje met het deksel erop laten pruttelen.

Als het klaar is een paar flinke draaien peper uit de pepermolen erop alsmede de peterselie.

Ik dronk er een baskisch wijntje bij: een Iroulequi en serveerde er witte rijst bij.

lummel

Hoorn van overvloed

viez

Trompettes de Mort heten ze in Frankrijk. Dat klinkt gevaarlijk. ik moest de Nederlandse vertaling opzoeken: doodstrompetten of hoorn van overvloed. Dat laatste klinkt beter dan doodstrompetten. dat trekt alleen maar raar volk aan dus gekozen voor hoorn van overvloed.

Ik heb al eens eerder gezegd dat ik geen paddestoelen lust. Geeneen. ik heb het geprobeerd, maar ik mot ze niet.

Ik maakte het dus voor mijn vrouw.

Benodigdheden: 5 kakelverse eieren, 300 gram paddestoelen, een sjalotje, fijngehakte peterselie.

Maakt de trompetten schoon in warm, vochtige keukenrolpapier. Daarna goed afdrogen. eerst het sjalotje znipperen en glazig laten worden. Nu de trompetjes erdoor roeren en ook de peterselie. Op smaak brengen met zout .Als het naar paddestoelen begint te stinken ruiken mogen de 5 heel luchtig geklopte eieren (eieren kloppen op de maat van de Marsaillaise) erbij. Als u het gaar vindt dient u het op en eet u het op.

lummel

paddestoelenmuziek