Archive | 26 oktober 2015

Rosbief of waarom moeilijk als het makkelijk kan

risbof

Rosbif, Zo noemen ze in Frankrijk de Engelsen. In Nederland kocht ik het altijd bij de slager: een onsje ros, dun gesneeën.

In Frankrijk maak je het zelf. Je gaat naar een goeie slager, bij mij is dat de markt een haalt een rosbif. Ik koos een rosbief uit de filet, ik zet er wel een plaatje over op het blog.

Verder kocht ik van die kleine aardappeltjes, ratte de touquet, twee sjalotje, drie tenen knoflook en een bozzie peterzelie.

Kook de piepertjes gaar in de schil. In brokkies snijden. Verwarm olijfolie (of beter nog eendevet, NaamNomName heeft gelijk) en doe de aardappeltjes erin. Na een tijdje de fijn gesneden sjalotjes, knoflook en peterzelie erbij. Als het goudbruin is is het klaar. ook wat grofzout.

Nu de rosbief. Verwarm de oven voor op 9. Leg de rosbief in een ovenschaal en bestrijk hem met mijn tymjam.

In de oven en na 5 minuten een beetje water bij de inmiddels verkregen caramel. Besmeer de de rosbief met een kwastje. Herhaal dit nog twee keer. Ik eet vlees blauw dus na een kwartiertje was het goed. Wil je het iets doorbakkener laat het dan nog 5 minuten langer staan.

Opdienen met de piepers en een glas rode wijn. De tym caramel saus kunt u op uw bordje erbij doen.

lummel

