Half lekkerbekje

lekker bekje

Gisteren op de tulluvisie zag ik een chef een franse variant op fish and chips maken. Ik heb de helft van het recept meteen uitgeprobeerd en doe er meteen verslag van. De rest komt morgen of overmorgen. U gaat niet weten wat u proeft. Vandaag de fish, morgen de chips en de saus.

Naar de visboer voor 4 wijting fileetjes.Daarna naar de appie om een kommetje bloem, een half kommetje maizena, een beetje gist en een flesje bier. Ik kocht een goeie pilzner. (Budweiser, maar niet die Amerikaanse). koop ook een snufje zout.

Aan de slag.

In een beslagkom de bloem, gist en maizena mengen. Doe het bier erbij en maak een mooi stevig beslag.

Verwarm drie eetlepels olijfolie in een koek epan. Haal de vis fileetjes door het beslag. NOTA BENE! één kant maar.

Doe de vis met de beslagkant in de hete olie en bak bruin. Haal de pan van het vuur en draai de vis om. Een minuutje en opdienen. Morgen vertel ik u met wat.

Minder vet dan een lekkerbekje of fishandchips. een aanrader. Ik heb de twee kanten gefotografeerd. Een beetje zitroen en een snuf zout maken het af.

En wat is er meer fish and chips dan Ian Dury?

lummel

8 responses to “Half lekkerbekje”

  1. lummel says :

    morgen het verslag van de béarnaise en de piepers.
    Daarna ga ik een maandje op reis voor moijn werk. U kunt recepten opsturen en ik zal ze plaatsen. Geen nieuwe recepten van mij tot december.

  2. NaamNomName says :

    Wijting: die geeft men in Nederland aan de kat, maar is prima visvlees, met name in een deegjasje, inderdaad.
    Ooit ving ik er twee, van zo’n 15 cm ’t stuk: de oogst van een hele dag vissen vanaf een schip op de Noordzee. Eentje was nog krom en met een gedeeltelijk onvolgroeide schedel ook: een zielig gehandicapt visje!
    (Trip: ƒ35,- portie zagers of zeepieren: ƒ 12,50 de rit naar Scheveningen, de proviand… Een prijzige grap, Heyermans schreef het ook al eens!)

    Thuisgekomen heb ik ze schoongemaakt, door een bloempapje gehaald en in de tuin op een CampingGaz brandertje toebereid. Daarna heb ik ze nooit meer gegeten, maar ik weet het nog goed.

    En wat leuk, wijlen mijn vriend Ian Dury, the White Funkateer!
    Die heb ik nog een mondje Nederlands leren spreken, op Parkpop 1984: “Het spijt me dat ik te laat ben”. Hij arriveerde al rijkelijk laat en toen hebben we eerst in zijn kleedcaravan nog flink zitten blowen, zodat hij een uur later dan gepland pas begon. (In de pophistorische annalen wordt deze episode toegeschreven aan ‘plankenkoorts’, maar u en ik weten dus wel beter…)

    Ergens diep in mijn archieven heb ik nog wat portretten die ik tijdens dit intermezzo van ‘m schoot, die moest ik maar weer eens opzoeken; wordt langzamaan weer interessant.

    Hey hey take me away!

  3. Ilona says :

    Oh wijting! Heerlijk visje.

    Uit een Blueband basiskookboekje zou ik eens Spaanse visschotel maken. Gestoofd in de oven. Daar had je o.a. verschillende soorten moten rondvis voor nodig.
    Naar de markt en gevraagd aan de visboer om advies. Hij begon met de wijting, waarop ik zei dat het toch voor de kat was?? (Ik was nog errug jong en onervaren.)
    Toen stond in de kraam een oude dame op en zei dat hij (haar zoon) er toch groot van was gegroeid.
    Wat zijn mensen toch kuddedieren. Ik schaamde me. Als ik er nu aan denk wat een verfijnd smaakje wijting heeft. Ook zonder korstje dus.
    In Ierland gooiden ze bv kabeljauw terug in zee of voerden het op aan de kat. Zij prefereerden makreel; vet, bruin, stevig.
    Weet niet of dat nu nog zo is.

    Het kookboekje heb ik niet meer, maar het recept kan ik vast nog weleens terugvinden. Even graven in mijn brein. Het was behoorlijk eenvoudig.
    U hoort van mij.

    Mijn Indonesische zwager doet er trouwens weer heel andere dingen mee.

    Lekkerbekje… Sowieso gek op…

    Fish&chips wou ik ook ooit proberen in Engeland, en dan zo uit de krant eten. Maar dat mocht niet van mijn (verbritste maar toch niet helemaal) zus. Zij zou het zelf wel klaarmaken bij haar thuis.
    Een ouwe, gele, taaie vis werd gekocht.
    Ik praat er liever niet meer over.

    Wel heb ik geleerd hoe de Engelse friet wordt gebakken: in stompe hompjes snijden en slechts één keer frituren op 180 graden celsius, voor 8 minuutjes.
    Maar nu dwalen we af.

    • NaamNomName says :

      Grappig!
      Dat Blue Band Basiskookboek heeft een zekere cult-status inmiddels en zelfs een tweedehands exemplaar kost nog ècht geld, als men het al tegen komt.
      Het is dan ook een prima en zeer bruikbaar boekje, waar ik zelf ook wat aan heb gehad, indertijd (1e druk 1984, mijn tweede exemplaar is een 13e druk uit 1998!)

      Ik citeer uit de kantlijn bijuw Spaanse visschotel:
      “Vis bij uitstek geschikt om te stoven is stevige rondvis, zoals kabeljauw, zeeduivel, makreel, heilbot, koolvis of rode poon.”

      En als ik het dan toch voor mijn neus heb, het volledige recept luidt als volgt:

      Spaanse visschotel

      Snijd 800 gram stevige vis in stukken.
      Giet 2 eetlepels olie in een vuurvaste schaal en leg de vis erin.
      Bestrooi de vis met peper en zout.

      Pel 2 stevige tomaten en snijd deze in parten.
      Snijd vervolgens 1 middelgrote ui in ringen, 1 citroen in schijven en leg dit alles samen met 2 takjes peterselie, 1 laurierblad, 1 mespuntje tijm, 1 mespuntje oregano, 1 mespuntje marjolein en 1 gehakte knoflookteen bij de vis.
      Sprenkel er dan nog 1/2 glas witte wijn over en zet de schaal afgedekt in een voorverwarmde oven van 200ºC.
      Sstoof de vis in ruim een half uur gaar.

      Gebruikt u uitsluitend visfilets (dus zonder graat) reken dan ca. 5 minuten minder.”

      Grappig is verder nog dat in het recept van ‘twee lepels olie’ wordt gesproken, en op de pagina ernaast over ‘gesmolten Blue Band’. Ze douwen je de Blue Band –in Rotterdam trouwens niet als ‘bloebent’ maar als ‘bleubant’ uitgesproken; ik woont trouwes de ferbriek tegenover– niet door de strot, zoals in hun latere ‘kookboeken’ wèl.
      (Die oude Conimex-kookboekjes versus de nieuwe: sama-sama.)

      Terzijde: Engelse friet is iets pervers en het feit dat ze ze ‘chips’ noemen geeft al aan dat ze het niet –nooit!– begrepen hebben. 🙂

      • Ilona says :

        Ah, geweldig, NaamNomName!
        Dank u wel.
        Wellicht kan lummel dit recept opnemen als aparte rubriek.
        Ik herinner me dat het heerlijk was.

        Ik had dat boekje aan mijn oudste zoon meegegeven toen hij zelfstandig ging wonen. Hij heeft het niet meer.
        Een aantal jaren bracht Blueband een ‘vernieuwd’ basiskookboekje uit, dat je kon sparen met de zegeltjes. Daar staat het niet meer in.

        Terzijde: Rare jongens, die Britten.

  4. Bertie says :

    Lijkt me best lekker en niet moeilijk, ik dacht dat er heek gebruikt werd voor lekkerbekken.
    Voor mij is een gewone lb van de visboer al een traktatie, Dit recept ga ik ook uitproberen.

  5. NaamNomName says :

    @ Ilona

    Attaquons dans ses eaux la perfide Albion

    (Cetero censeo chips esse delendam.)

Geef een reactie

