spiermaagjes of gésiers

zalaatje

Gisteren, zaterdag, een heerlijke dag gehad. Mijn dochter had ons twee kaartjes voor Patrick Timsit gegeven. Timsit is een komiek en succesvol acteur. Het programma stelde de vraag: kan en mag je om alles lachen? Hij speelde in het theatertje Gaieté Montparnasse.

gaiete

Montparnasse is een hele gezellige wijk in Parijs, een beetje een dorp in de stad. Het was geweldig lekker weer, een graadje of 20.

Op het terras lunchen dus op 31 October. Om niet met een volle maag in een zal opgesloten te zitten (Franse theaters zijn niet voor mensen zoals ik gebouwd) besloot ik een zalade te nemen. Een salade uit de perigord. Zo groot en lekker dattik hem bijna niet opkon.

Wat zat er zoal in? Slabladen, plakjes gerookte eendeborst en heel veel geconfijte spiermaagjes. Daar wordt in +33 om gevochten. Net als bij ons thuis om de spekkies in de bruinebonenstamp. Een beetje olie,azijn en mosterd om het geheel wat sjeu te geven. Allez, een tomaatje en een pichet Cote du Rhone.

Heerlijk gegeten, heerlijke voorstelling.

En voordat we weggingen zag ik deze band of teevee.

Prima zaterdag, mede doordat de All Blacks die Engerds van een Wallabees verslagen hebben. Gisteren opgenomen en gekeken zonder de uitslag te weten.

lummel

13 responses to “spiermaagjes of gésiers”

  1. lummel says :

    Oja All blachs en Wallabees zijn rugbyploezgen uit Nieuw Zeeland en Australie
    Oja2 er zaten ook knofcroutons door.

  2. Corja says :

    Die eendenspiermaagjes, ach ik weet het niet. Niet mijn gerecht, in elk geval. Afgezien van de knofcroutons. Maar Patrick Timsit lijkt me leuk. (Even gekeken op YouTube)

  3. lummel says :

    ik kreeg een verzoek om recepten op verzoek te plaatsen.
    dat lijkt me leuk. U kunt iets vragen, ik zoek een recept, ik probeer het te maken en publiceer het. Of een van de andere receptenschrijvers neemt het op.

    Bedankt inzender van de vraag

  4. lummel says :

    zo beginnen de All Blacks een wedstrijd.

    • NaamNomName says :

      Traumatisch om te zien: ik ben ooit bijna getrouwd geweest met een Nieuw-Zeelandse, en dat ging iedere dag zo!
      Ik droom er nog geregeld van.

      (Gelukkig woont ze weer daar: veel verder weg is niet mogelijk, which is nice.)

  5. lummel says :

    ik heb de titel aangepast na lang nadenken. Het waren gésiers de volaille, spiermaagjes van gevogelte dus.

  6. pawi says :

    Mij is ooit wijs gemaakt dat gésiers hanenkammen en kippenkinlellen waren. Ik was altijd wel in voor iets nieuws, maar met deze (valse) kennis even niet.

    Weer wat geleerd! Voortaan bestel ik dat ook, lijkt me een heerlijk maaltje.

  7. Bertie says :

    Mooi cadeautje van jullie dochter, lief gebaar. Helaas, ik versta te weinig Frans maar de muziek klinkt leuk.
    Of ik de schotel met eendenvlees zou lustten betwijfel ik, het is niet mijn favoriete vlees. Misschien teveel op mijn bord gekregen in een van de vakanties.

  8. Rebelse Huisvrouw says :

    Lekkere muziek. Die maagjes ben ik niet weg van – in Suriname aten we ze ook wel maar ik vond ze vrij taai. (Als we het over hetzelfde hebben tenminste). Misschien moet ik het maar weer eens proberen, dat kan.

    • lummel says :

      Je hebt gelijk. Je moet de ze confijten. (heel langzaam en lang in eende of ganzever bakken. Dan worden ze heel zacht en lekker zout.

    • NaamNomName says :

      Dat had ik nou ook!
      Ik kocht wel maagjes voor mijn hond –toen ik die nog had–; die kookte ik –in stukkies gesneden– met rijst, wortelen en linzen tot een lekker maaltje voor ’t beest– en toen er bij de slager eens een Surinamer naast me stond die ook kippemaagjes kocht vroeg ik hem wat hij er mee deed.
      “Ah! Gewoon lekker bákken jongen! Met uí, met zóut, en dan gewoon ópeten!”
      Eén keer gedaan: doe mij maar een boutje!

Geef een reactie

