Frisée aux lardons of krulandijvie met spekkies

spinazie

Gisteren in de bistro in Parijs twijfelden we. Er stond namelijk nog iets heel lekkers op het menu.

Dus hebben wij dit vanavond gegeten. Krulandijvie met spekkies.

Ga naar de groentenboer en koop een krulandijvie. Naar de slager om 300 gram gerookt spek te kopen. Ga even bij de azijnpisser langs om een fles Xeresazijn te kopen. Naar de bakker om een paar plakken brood en terug naar de groentenboer om eenn teentje knoflook of drie.

Haal de struik andijvie uit elkaar en trek er hapklare stukken van. Gooi veel groen weg want dat is bitter. Goed wassen en uitlatenlekken. Ik heb een slacentrifuge. Toen ik nog student was had ik ook een sokcentrifuge. Gelukkig ben ik niet kleurenblind.

Snijdt het spek aan spekkies en braadt het sbel aan op hoog vuur. Als het knapperig is afblussen met twee flinke scheuten azijn.

Doe de sla in een slakom.

Maak snel een dressing met olie, azijn en mosterd, en giet dat over de sla. Hutselen maar! Giet de spekkies met de warme azijn over de sla en drapeer de croutons erop. (Die croutons had u al een half uur geleden getoast en met knoflook ingesmeerd.)

serveren met een fles Chiroubles.

[

lummel

6 responses to “Frisée aux lardons of krulandijvie met spekkies”

  1. lummel says :

    Aer stand hier eerst een ander muziekje.

  2. Corja says :

    Beter! Dit heb ik liever dan eend.

  3. Rebelse Huisvrouw says :

    Zo klinkt het wel lekker ja. Een gewone andijviestamppot krijg ik namelijk echt niet weg… 😉

  4. Bertie says :

    Het blijft een lekker maaltje, ik eet het regelmatig maar wist niet dat azijn bii de spek werd gedaan. Gaak uitproberen.
    ps
    Het andere muziek was mooier!

  5. NaamNomName says :

    Da’s nou grappig: ik maak deze salade normaliter met gerookte eendenborst, maar soms wijk ik ook wel eens uit naar spekkies.
    Ook gaat er bij mij nog sinaasappel doorheen, dat voegt in mijn beleving nog een hoop toe.

    Modus operandi: Met een scherp mes de sinaasappel schillen tot flink ín het vruchtvlees: schil, wit en wat vruchtvlees van boven naar beneden wegsnijden. Dan met datzelfde scherpe mes de partjes tussen de vliesjes vandaan snijden. En maal dan niet om het op het oog betrekkelijk lage rendement, want die kleine partjes sinaasappel zonder vel zijn een delicatesse, niet te vergelijken met die met het velletje er nog om. Het uitgelopen sap gaat ook in de koekepan, schil en vellen pleur je weg. Da snijden gaat het best in de hand; het sap loopt dan tussen je vingers door en vang je op.

    Oh, en Xeresazijn heet bij ons Sherry-azijn en is inderdaad heel erg lekker bij deze toepassing, evenals trouwens olie van geroosterde walnoten.

    Misschien wel mijn favoriete salade, come to think!

    Daarentegen heb ik die X Ray Specs altijd een vreselijk nagemaakt bandje gevonden, een stelletje Mockneys en een mislukte karikatuur van waar punk en new wave voor stonden. Uit de zelfde poppenkast gevallen als waarin o.a. ook de Toy Dolls en The Damned hun kunstje deden. Maar da’s mijn mening –al maakt u mij niet wijs dat u dit nu zo’n magistraal gecomponeerd en gearrangeerd nummer met intrigerende tekst dan wel fascinerende vocalen vertolkt door zeldzaam zangtalent vindt. Moet kunnen hoor, maar ’t is wat a-typisch voor hier.

    (Door dat woord ‘X Ray Specs’ kom ik trouwens wel ineens op een andere gimmick band, eentje die ik wèl tof vond: Zodiac Mindwarp & the Love Reaction. Die zingt in het nummer Prime Mover “I love TV and I love T- Rex, I can see through your skirt / I’ve got X-Ray specs”

    Ik zag ze ookt in de roemruchte Marquee, door een bizar toeval: ik moest er effe wezen om wat af te geven voor een platenmaatschappij waar ik toen voor werkte, en op het ruitje van de kassa hing een handgeschreven kartonnetje met de aankondiging van een try-out die zelfde avond.

    Nooit echt wat geworden met die band.
    Tja: “Sex Führer, baby I’m a love dictator”

    Jongens waren het, maar aardige jongens! 😉

    • lummel says :

      Ha die nanonė, daar doet u me een immens plezier. Ik heb de xrayspecs plaat ooit kado gekregen van iemand die ik niet erg graag mocht ( eufemisme)
      Daclan MacManus komt naar Parijs in Februari. Koop ik kaartjes voor ons?

Geef een reactie

