Kouwe preitaart

kouwe prei

Ik ben persoonlijk dol op prei en daar kom ik openlijk voor uit. Dit wordt het eerste preirecept uit een serie.

Naar de groentenkerel voor 5 grote stengelz prei. Koop ook één teen knoflook. Maak een taartbodem (pâte brisée) of koop hem in de winkel. Oliefolie, mosterd, frambozenazijn en honing had u natuurlijk al in huis.

Een fles witte wijn.

Koop ook 150 gram feta en een bozzie bieslook.

Snij de prei aan gelijke stukken van ongeveer 1 cm. Zet die stukjes rechtop in een grote hapjespan. (net zo als op de foto) Voeg hier het teentje knoflook aan toe en giet er groenteboeljon van een blokje op, zodat de preitjes net onder water staan. Het lijkt een beetje op die film waar Manhattan onder water stond. 15 minuutjes laten koken. Daarna uit laten lekken (nog steeds rechtop, ik haalde ze er met mijn krokettenknijper uit de pan)

Bak de taartbodem droog, ik bakte met droge witte bonen die je daarna wegmikt. Laat afkoelen.

Prak de feta en roer er de fijn gesneden bieslook door. Aanlengen met een klein scheutje witte wijn.

Drink de rest van de wijn meteen op.

Maak een vinaigrette met: 1 eetlepel honing, twee eetlepels frambozenazijn, Drie eetlepels olijfolie, een eetlepel mosterd.

Als het zakie gekoeld is doet u eerst de  feta in de taartbodem. Netjes uitsmeren. Zet nu de preitorentjes erop. Giet de vinaigrette erover en dien het op.

Heerlijk.

13 responses to “Kouwe preitaart”

  1. lummel says :

    ik heb het heel druk, ik ben steeds onderweg, maar was gisteren even thuis. Ik had een receptje voor preitaart en heb het gelijk gemaakt. Heerlijk

  2. Rob Alberts says :

    Lekker !!!

    Smakelijke groet,

  3. Ilona says :

    Hoe is het mogelijk. Exact twee jaar geleden – 13-11-13 – verscheen dit recept van pawi op je drastiesblog.
    Quiche_lorraine_facon_tatin

    Heb er toen in een reactie mijn variatie – preitaart – aan toegevoegd.
    Ja dat kwam uit het Blueband Basiskookboekje.

    http://www.drasties.com/blogsems/comments/quiche_lorraine_facon_tatin

    • pawi says :

      Asjemenou! Ilona! Wat een geheugen!
      Ik ga hem morgen weer eens ondersteboven maken, volgens lummel zijn aanwijzingen. Die feta lijkt me heerlijk en wie weet ook onontbeerlijk.

  4. lummel says :

    Het is eigenlijk een variant van het klassieke bistro voorgerechtje in Frankrijk, koude prei met vinaigrette. Maar zo in een taartbodem met die aangelende feta wordt het net effe lekkerder, een echte aanrader.
    Leuk om die oude artike,en nog eens terug te lezen. Ik doe het vaak omdat ik dit blog gebruik als mojn eigen bleu band basis kookblogje

  5. Bertie says :

    Dus een herhaald recept, haha, dan moet het wel een goeie zijn.
    Het lijkt me lekker met feta. En de wijn maakt het af al zou ik hem niet achter elkaar opdrinken. Elk glas tien minuten laten bezinken is beter voor je maag.

    Costello heeft zeker tevéél prei gegeten, gezien de songtitel.

  6. pawi says :

    Gemaakt, net weer anders. Zelfde deeg, zelfde prei, zelfde ei. Andere kaas.
    Evenzogoed lekker. Warm geserveerd Gelukkig is er nog wat over om koud te proberen, morgen.

    De foto kan in de (nog niet opgestarte) reeks mislukkingen. Nou ja, het mislukte niet echt maar er lekte iets. Komt in de beste kringen voor, dat lekken, toch?

Geef een reactie

