Beaujolais

Sinds donderagavond is de beaujolais nouveau weer te koop

bojo

Ik vind de beaujolais nouveau niet de lekkerste wijn die ik ooit geproefd heb. De absolute gekte rond deze wijn die de afgelopen jaren hing is gelukkig weer over. Sommige producenten maken zelfs een best te drinken drankje. En een fris fruitig wijntje in deze duistere tijden is welkom. Ik vond een biologische wijn van een producent die humor heeft, nou ja humor?

Wat at ik hierbij? Mozzelen met Pinueau de Charentes. Het recept staat hier ergens.

mozzelen

Proost en Smakelijk!

En ik luisterde naar the Specials, ook prima voor donkere tijden.

Geniet

lummel

 

28 responses to “Beaujolais”

  1. lummel says :

    de tweede fles was nog lekkerderder

    • bookmarkmijnboek says :

      Het Antwoord op deze vraag komt vast te laat, maar doe jij peper op een toastje met paling?
      Ik heb trouwens eens ooit een schelvislever verslaving gehad…nou, ja, vond het erg lekker en at het een weekend erg veel en werd toen ook nog opgenomen in het ziekenhuis, de hele kamer stonk er naar. Zal mij niets verbazen als ik toen als de visman bij de verpleegsters bekend stond. Mijn vriendin heeft alle intieme kleding die ik toen droeg, shorts en shirts, weggegooid.

      • lummel says :

        Gerookte paling is moeilijk te vinden. Ik eet het graag op een kadetje, die hier ook niet vinden zijn.
        Op een toastje met peper lijkt me heerlijk.
        Ik geef je morgen antwoord, meneer van dalen

      • bookmarkmijnboek says :

        Als we volgend jaar langskomen, nee wanneer we langskomen, misschien blijven we wel op een afstandje maar kun je bij ons langskomen, wil ons natuurlijk niet opdringen, dan neem ik het voor je mee beste lummel…

  2. Rob Alberts says :

    Beaujolais nouveau is niet speciaal voor mij.
    Luisteren naar The Specials vind ik veel leuker!

    Een wijnliefhebber ben ik nooit geweest.
    Misschien ben ik wel een oudere verlopen punker?

    Vriendelijke groet,

  3. Bertie says :

    Geen wijnkennis bij mij te bespeuren.
    Als het maar moelleux of lieblig is, dan houd ik het misschien drie kwartier vol met die oude rockers. 😉

  4. bookmarkmijnboek says :

    Geen wijn liefhebber maar afwijzen deed ik het ook niet.

  5. lummel says :

    Het minst gelezen kookblog twittert. @ lummul_de is het adres. Elke dag een eettip en een link naar een recept. Natuurlijk met een meauie feauteau

  6. Bertie says :

    Twitteren heb ik stopgezet, net als fb. Die feauteaux kun je hier ook plaatsen 😉

  7. lummel says :

    Ik zit niet pinterest, facebook,imgur,foursqare, linkedin en viber

  8. lummel says :

    Ik heb 8 volgers op instagram, 1 op twitter en 10 op wordpress

  9. pawi says :

    Lummel zegt: ik ben gestopt met het blog.

    Ik heb net nog een leuk sreceptje ingezonden voor Gratin Topinambour, voor de feestdagen, met Imagin van Lennon voor erbij.

    Maar ja, ooit komt er een eind aan, waarom weet ik niet, misschien is de rek eruit, de lol ervan af.

    Hij laat veel mensen beteuterd achter…

  10. Plopje says :

    @pawi
    Mij ook. Heb ik na jarenlang wikken, mij een butagasstel aangeschaft. Is het allemaal niet meer nodig. Bah.

    • lummel says :

      Het is nog niet over Plopje, ik doe het wat kalmer aan, na 9 jaar dagelijks schrijven, reageren. Ik publiceer als ik echt zin heb en/of iets heel lekkers gemaakt heb.

  11. Plopje says :

    Oké. Overmorgen moet ik koken. Tja. Wie bedenkt dat? Bij de AH hebben ze tegenwoordig een soort papieren diepvrieszakken met maaltijden. Ken dat wel? Of moet ik, als ik meestal in godsvredesnaam maar doe, macaroni met rommel erdoorheen maken? Of anders mijn onvolprezen rijstebrij met suiker, een klontje boter & een gekookt ei? Van wijnen weet ik helemaal niks. Daar maak ik anderen altijd verantwoordelijk voor.
    Graag een advies of tip. Met inachtneming van al mijn beperkingen. En anders wordt het toch wel gezellig, ellende. Ook goed.

    • Rob Alberts says :

      In het archief van dit blog staan genoeg toprecepten!

      Smakelijke groet,

    • NaamNomName says :

      Plopje, geen zorgen: doe als Heer Heijn en pleurt zelf een zak vol meuk en ‘prop ‘m in die ovven’! (Om iemand te parafraseren. Hoe heet ‘ie nu ook weer? Anyway!)

      Werkt echt, alles bij elkaar in bakpapier (alufolie, römer topf) en na een tijdje in de oven (op afwasmachine) zonder omkijken een complete maaltijd.

      De Franse keuken kent het als bereiding ‘en papillotte’. Maar elders op de wereld gebruikt men bananenblad voor hetzelfde.

      De truuk is alle ingrediënten in het pakket zodanig te snijden dat ze tegelijkertijd gaar zijn.

      Houd er ook rekening mee dat het vlees/de vis/het gevogelte niet bruin wordt, maar gaar stoomt.

      Erg lekker is bijvoorbeeld een met verse kruiden en schijfjes citroen gevulde hele forel ‘en papillotte’. Klontje boter en drupje wijn kan geen kwaad, en vijf minuutjes op smeulende kolen is ruim voldoende.

      Maar ook een kipfilet met worteltjes, bleekselderij, pijp-ui, aardappels in dobbelsteemtjes en wat room en vermouth (Noilly Prat of Lilet) –of ipv selderij blokjes venkel en wat pernod– is erg smakelijk. Die doet er wat langer over, en werkt ook in een afwasmachine*, of –onderweg– op het motorblok of de uitlaat van uw auto. (Yep, daar kun je niet alleen de oorlog mee winnen, je maakt er nog vrienden mee ook!)

      Maar met een krap half uurtje in een oven van 180º zijn de meeste pakket-toebereide gerechten meer dan gaar. Zorg dat het pakje goed dicht zit; stoom ontsnapt via de kiertjes, of het pakje vouwt zichzelf open als de druk te hoog wordt. Beslist geen gaatjes prikken, dat verstoort cq. belemmert het proces en geeft kans op een knoeiboel bovendien.

      *) Bij een afwasmachine worden de temperaturen en drukopbouw niet zo hoog en gaat het meer op een ‘sous vide’ bereiding lijken. Vanzelfsprekend dat het gerecht in een waterdichte zak moet worden gestopt (grip bag, ritszak).

      Kortom: Eten uit een papieren zak –of plastieken, in het vaatwasmachinegeval dus: daar is helemaal niks mis mee! Zouden meer mensen moeten doen!

      *Instant Update* Onderlaatst zag ik ter supermarkt aangeboden kant-en-klare papieren zakken waarin reeds aangebracht een kruiden/vet/suiker/smaakversterkermengsel. Ik weet niet meer waar: het was in Frankrijk bij Leclerc, of gewoon hier bij de Aldi of Lidl. (Verder kom ik nergens, dus ja… Ok, Harrod’s Food Hall, maar daar was ’t niet. Enfin.)

      *Nagekomen Mededeling* Rijstebrij met EI!? Zo iets heb ik nog nóóit gehoord!
      Wel rijst met poppe-ogen, dat zijn rozijnen. In dienst van Harer Majesteits Troepen, althans. (Waar gekookte eieren overigens werden aangeduid als ‘grijze neukpatronen’, met excuses voor mijn Frans.)

      Oh, en beste wensen nog trouwens!
      Vergeet ook niet om morgen voor de halve prijs alle kerstaanbiedingen in te slaan! 😉

      • lummel says :

        Ik heb een winkel in de buurt die koffers, kleten en ook wijn verkoopt. Heb ik 4 hele goede japanse messen uit duitsland voor 24 € gekocht.
        De NOZ kende ik niet. Ik heb het opgezocht en er zijn er twee op een half uurtje rijden. Daar ga ik nog voor het nieuwe jaar eens kijken. bedankt voor de tip.
        Ik ben niet bijgelovig, want daar komen ongelukken van, zoals iedereen weet, maar ik mag van mijn vrouw niet de beste wensen vóór 1 Januari wensen.

  12. lummel says :

    Deze reactie had dus onder een andere reactie van NaamNomName moeten staan: zie sjampoepel. Dat bericht werd vorig jaar op de jaarwisseling 1500 keer geklikt

  13. Plopje says :

    @NNN & Lummel

    Dank voor alle adviezen. Godzijgedankt zit het kerstmaal erop. Geen paling, geen rijst maar iets onduidelijks met kaas en gestampte aardappels en wat andere duistere zaakjes de oven ingeduwd. Net echt. Op naar de oliebollen. Hopsa. Zalig uiteinde!

Geef een reactie

