Zuurkool met eend

eend zuurkool

In frankrijk eten ze zuurkool op zijn Alsaciens. De Alsace is een stukje Frankrijk dat niet Duits wil zijn. Maar ze spreken Duits, eten Duits, wonen Duits en drinken Duits.

Zuurkool met worst dus. Ok, ik reduceer een beetje en neem wat korte bochten en doe de geschiedenis misschien geweld aan. Maar je kan er wel heerlijke leberwurst kopen.

Ik heb al eerder het varken door vissen vervangen (zie zeezuurkool op dit blog) Dit keer vervangen we de vis door eend. Eend? Ja eend.

Naar de zuurkoolboerom een paar handen vol smakelijke zuurkool te bemachtigen. Daarna naar de poelier om eendeworst en gerookte eendeborst te kopen. Naar de vreemdedingenwinkel om een blik confit de canard te bemachtigen.

Kook eerst de suurkool soals u dat gewend bent. Daarna de worsten en de gerookte eendeborst erbij. In een andere pan laat u de geconfijte eendepoten warm worden. Als het vet gesmolten is uit de pan halen en bij de suurkool doen. Lekker warm laten worden.

Opdienen met een lekkere rooie wijn uit Bordeaux.

en voor mijn plezier: Wreckless Eric

 

lummel

 

 

 

 

10 responses to “Zuurkool met eend”

  1. lummel says :

    ziet u de drummer?

  2. lummel says :

    Ok nog eentje dan

  3. lummel says :

    ok genieten maar

  4. Bertie says :

    Zuurkool is zalig maar misschien moet je wel ’n beetje roekeloos zijn om er zoveel eend bij te doen 🙂

    In Duitssoortige streken maakt men er waarschijnlijk ook belegde broodjes mee, die zijn zalig.

    • lummel says :

      In Frankrijk wordt het zo gegeten, een gigantische hoeveelheid varkensvlees, ham en worsten, een flinke hap zuurkool, een verdwaalde aardappel. En natuurlijk mosterd. Meestal krijg je het niet op en eet je de volgende dag het kliekje.

      • Bertie says :

        Lekker. Met varkensvlees lijkt het op onze zuurkoolstamp met klapstuk.

        Zelf roerbak ik zuurkool met een flinke ui, 1of 2 knofteen in stukjes, paar kruidnagels en herhaaldelijk scheutjes water als het te droog wordt. Ongeveer 10-15 minuten.
        Daarnaast zet ik die verdwaalde gekookte aardappel (kruimig) op tafel, veel uitgebakken blokjes vetgerookt spek, mosterd, peper en donkere jus.
        En natuurlijk een rookworst. Misschien nog een halfzacht gekookt ei ernaast.
        Godenmaaltje.

        In Zuid-Frankrijk aten we zo vaak eend dat ik er op uitgekeken ben.

  5. Rob Alberts says :

    Bij de reacties op mijn vorige blog krijg ik ook veel zuurkool te verstouwen.
    Maar met eend heb en zak ik niet gaan proeven.

    Ach, zuurkool is met van alles te combineren.

    Smakelijke groet,

  6. Ilona says :

    Zuurkool in de goulash mee laten prutten.
    Mijn Duitse zus serveert het met gebraden casselerrib.
    In Amerika doen ze het op de hot dog.

    Zelf smoor ik, een anderhalf uurtje, zuurkoolspek in blokjes, in een piepklein beetje water. Zorg er wel voor dat het niet aanbrandt.
    Aardappels koken, (wijn)zuurkool apart koken, zo’n 25 minuten, met een beetje appelsap erbij.
    Alles lekker doorstampen.
    Om het nog lekkerder te maken, schuif ik de stamppot in de oven in een langwerpige ovenschaal.
    Trek met een vork lijntjes over de de oppervlakte. Bestrooi het met paneermeel en verdeel daaroverheen klontjes margarine.
    Beetje op hoge temperatuur totdat er een mooi korstje op komt.
    Serveer er een gewelde rookworst bij en draai op je bord de zwarte peper uit de molen veelvuldig over je feestmaal. Mmmm…

Geef een reactie

