Mie met garnalen

mieDit is heel gemakkelijk, heel lekker en u vindt waarschijnlijk het meeste gewoon de koel- en keukenkast.

Laat een beetje sezamolie warm worden in een koekepan. Smoor twee sjalotjes, drie fijn gesneden knoflookjes en een flink stuk fijn gesneden gember.

in de ondertussentijd een panmet kokend gezout water bij de hand hebben. De mie koken zoals het op het pak staat. Nu de garnalen uit de jas halen, schoonmaken en mee laten bakken met het fruitseltje. Een beetje kikoman erover gieten en de mie erdoor roeren. Op smaak brengen met kikoman en sezamzaadjes. Laat de garnalen weg en vervang ze door iets anders en het is vegetarisch.

Opdienen en opeten. Vergeet geen slabbetje om te doen, mie eten is moeilijk.

lummel

 

17 responses to “Mie met garnalen”

  1. Rob Alberts says :

    Op menu’s van Oosterse restaurants zie ik varianten hierop als typisch Singaporees staan.
    Het hoe en waarom weet ik niet.
    En nu ik dierloos eet zal ik het ook niet meer proeven.

    Maar misschien ken jij de Singaporese achtergrond?

    Smakelijke groet,

    • lummel says :

      Ik heb geen idee Rob. Ik eet zoiets vaak bij onze buurtsjinees. (hier in Frankrijk trouwens vaak Chinees/Thai). Ik heb het op smaak nagemaakt met ingredienten die ik voor handen had.

      • Rob Alberts says :

        Het gebruik van Seafood verwart mij ook bij de Thai.
        Er zijn daar toch ook nog veel bergstreken?

        Leuk dat elk land zijn eigen Oosterse versie heeft.
        In Frankrijk zou ik dan ook nog de Vietnamees verwachten.
        Elk koloniaal verleden biedt een andere keuken.

        Al maakt elk land daar dan ook weer een eigen versie van.

        Smakelijke groet,

  2. lummel says :

    veel garnalen gerechten bij de Thai: de wereld beroemde Tom Yan Kun (of zoiets, Kun schijnt garnaal te betekenen)

  3. Bertie says :

    Nu moet ik absoluut afhaken, aan garnalen durf ik niet te beginnen. Teveel op wurmen lijkend; die segmentje,,,, gruweldegruwel.
    Ik weet dat het kinderachtig is maar het lukte me nooit mijn mond ervoor open te doen hoe vaak het me ook aangeraden werd. Terwijl sommigen niet snappen dat ik wel mosselen eet.
    Maar dat is heel wat anders.

  4. lummel says :

    zonder insecten en garnalen, maar met ei

    • lummel says :

      Eerst het sjalotje, de knof en de gember fruiten. Daarna een ei erdoor roeren. De mie erop en snel een spiegelei bakken. Ik houd van knapperige spiegeleieren. Ik bak eerst het eiwit. Als het lekker knapperig is doe ik de dooier erop (die ik in zijn dopje bewaard had). resultaat: knapperig wit en heerlijk uitlopend geel. Hup op de mie en smikkelen maar. Ik deed er ook een beetje knoflook,gember en spaanspepertjes saus erop.

      • Bertie says :

        Jammiiiii, ik krijg al trek. Eieren op jouw manier bakken, dat ga ik ook proberen. Tnx voor de tip. Ik moet altijd veel moeite doen om het eiwit te laten stollen terwijl de dooier zacht moet blijven maar dit lijkt me zekerder.

        We aten eens een Strammer Max in Koblenz, de eieren waren zo goed als rauw en dreven zowat het bord af.
        Later kregen we in Dublin ook zoiets bij het ontbijt, ik heb ze niet opgegeten.
        In het vervolg bak ze zelf en dan naar eigen smaak :).

  5. NaamNomName says :

    Nou eet ik helegaar níks dat in het water leefde, maar al zeker geen garnalen: de kakkerlakken van de zeebodem! Heremetiet… (Niet te verwarren met de heremiet, een kreeft-zonder-schaal die woont in een gekraakte schelp, waarvan hij de bewoner opvrat alvorens zijn woning te betrekken: ik verzin het niet beste mensen, denk ervan wat u wilt maar zo is de natuur en dat hou je niet tegen al zou je het willen maar waarom zou je en bovendien er zijn ergere dingen om je eigen druk over te maken!)

    Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen: ik kan het niet helpen om in de naam van het recept, “Mie met Garnalen”, telkens het metrum en de cadans van de Cubaanse wereldhit Guantanamera te horen. “Mie met garnalen, we willen mie met garnalen, mie met gar-naaaaaaaa-len…

    De volledigheid gebiedt me daarbij te zeggen dat ik dan wel steeds de Feyenoord-versie in mijn geestesoor heb, waarvan de tekst luidt ‘Sex Met Mongolen’.
    Ik zal het er eens met mijn psychiater over hebben.

    (Op YT vindt de liefhebber een house-versie van dit supporters-lied door de formatie Neophyte. Link deel ik niet, op dit fatsoenderlijke blog!)

    Anyway:
    “You like mie?”
    “I like mie too!”

    • lummel says :

      Ik ben zo onfatsoenderlijk geweest om meteen op youtube te gaan kijken. Helaas krijg ik het sex met mongooooooolen niet meer uit mijn kop. En nu moet ik ook nog 4,5 uur in de auto zitten, gelukkig hoort niemand me daar. Dank heer!

Geef een reactie

