Uientaart

uientaart

Dit recept had ik al een keer geplaatst maar ik heb zin om het nog eens te plaatsen. Ik weet namelijk niet hoe die paar bezoekers die hier komen het blog lezen. lezen jullie alleen de nieuwe berichten, of zoeken jullie ook wel ens een recept? Ik zoek vaak en vind dan dingen die ik allang niet meer gegeten had.

Uientaart dus.

4 middelgrote uien aan halve ringen snijden. In een beetje zoute botor en olijfolie bakken en langzaam laten caramelliseren. dat duurt wel een half uurtje.

Breek 4 eieren in een beslagkom, 15 cl room (ik nam biologische sojaroom). Goed kloppen. Daarna 150 gram gerapste kaas erbij doen. Ik nam gerapste conté, ouwe goudse lijkt me ook prima. Zout en espelette peper op smaak.

Bedek een bakblik met een laag kruimeldeeg. zet de oven op 190°.

Laat de uien afkoelen en hutsel ze door het kaas/eier mengsel. Op het kruimeldeeg storten en de randen naar binnen vouwen. Bestrooien met gerapste parmezaan. Bestrijk het deeg met een beetje eigeel (ik had geen eigeel meer dus het werd wat bleker) en hup in de oven. Een flink kwartiertje in de oven en klaar is Kees.

Drink er een fruitige rode wijn bij.

Tijdens het bereiden was Arno op de buis.

Geniet van taart en Arno

lummel

 

14 responses to “Uientaart”

  1. lummel says :

    En de vraag die ik vergat te stellen; hebbenn jullie wel eens iets uit dit blog gemaakt? En indien ja, was het lekker of heb je het verpest?

  2. Apie says :

    Ik lees hier alleen de nieuwe berichten en zoek nooit iets op. Dat doe ik met google en tot op heden nooit op dit blog gestuit/gestoten. Ik heb weleens iets van dit blog gemaakt en het was anders maar lekker ja. Ik ben vergeten wat het was, een keer of vijf schat ik over de laatste paar jaar. Bron van inspiratie dus zeker, maar het beklijft kort. Twee dagen na lezing kook ik alweer andere dingen. Houd vol.

  3. Rob Alberts says :

    Lekker, dit ga ik volgende week proberen.
    Natuurlijk maak ik weleens iets uit deze suikerpot.
    Buiten het lekker lezen smaken jouw dierloze recepten ook nog erg lekker.

    Smakelijke groet,

  4. Bertie says :

    Heropzoeken doe ik zelden. Toevallig zocht ik eergisteren de vegetarische snert, ik weet niet meer waar. Bij Rob, dacht ik.
    De recepten die me interesseren neem ik over en plaats ze in de receptenmap met de bedoeling ze later uit te proberen maar sinds echtgenoot overleden is doe ik dat sporadisch.Jammer eigenlijk, we hielden van (smakelijke) veranderingen.

    Wel neem ik veel kleine weetjes over; hier lees ik bijvoorbeeld dat uien in zoute boter gebakken worden (als ik dat maar ergens kan krijgen). Of ik kom een vlees-specerij combinatie tegen die me lekker lijkt, dat soort dingen.

    En dan met een mooi muziekje erbij, zoals deze Arno… 😉

  5. pawi says :

    Sinds je bericht dat je met je blog stopt kijk ik alleen nog maar of het waar is.
    Nee dus.
    Alle met hart en ziel voor dit blog gemaakte recepten mag je houden, inclusief de illustraties, inclusief de muzieksuggesties.

    Het ga je goed.

  6. Rob Alberts says :

    Voor de te gebruiken kaas geef ik vandaag een handleiding.
    Smakelijke groet,

  7. NaamNomName says :

    Wat een uientaart is die Arno toch, inderdaad! *evil grin*

  8. Rebelse Huisvrouw says :

    Ik heb – helaas – nog nooit een van je recepten gemaakt terwijl ik wel regelmatig kijk (en watertand!).

Geef een reactie

