komkommerlimonadesiroop

le-sirop-de-monin-concombre-cucumber-komkommer-siroop-70cl-4
ik heb nog een aardig recept voor uw minst gelezen kookblog, inhakend op een trend-van-het-moment (2017) en waanzinnig lekker bovendien: komkommerlimonadesiroop (3 keer woordwaarde, 5 o’s, vier m’men!)
Men neme een komkommer (± 500 gram), wasse die, raspe deszelve op de grove keukenrasp (dus niet de mandoline, hoewel dat ook prima kan!), voege daaraan toe 500 gram kristalsuiker en het sap van drie citroenen. (Heel fijn hiervoor zijn die met zo’n rits/grip/strip afsluitbare diepvrieszakken van 1 of 3 liter. Een tupperware-doos met deksel werkt echter ook prima.)
Pleurt dat zaakje in de koelkast, en na 24 uur is de suiker opgelost en de komkommer verflenst, en bevat de behouder (zak of doos) een halve liter heerlijke komkommersiroop, die je aanlengt met zes delen water, of waarvan je een vingerhoedje in een glas zure bubbels of wrang wit pleurt om een zeer elegant zomermiddagdrankje te bekomen.
Net als echte komkommer boert het nog uren op, maar door de citroen is het frisser, en het is sowieso geen gestoomde makreel, moet men maar denken.
Chin chin, cheers, skol en cheerio!
Ad Fundum
NaamNomName
komkommer
komkommerkir
ziet u hem?
de KOMKOMMERKIR
21 responses to “komkommerlimonadesiroop”

  1. lummel says :

    Ik ga dit maken en publiceer dan een pheauteau van de door mij, naar dit recept gemaakte

  2. Rob Alberts says :

    En het is nog niet eens komkommertijd …..

    Wat een lekker en origineel recept.

    Dat ga ik proberen!

    Smakelijke groet,

  3. Bertie says :

    Vandaag of morgen ga ik het ook maken, tis makkelijk. Of het lekker is? Komkommer heeft zo’n heel eigen smaak, ik ben benieuwd. Misschien helpt het als Courtney zingt bij de bereiding.

  4. lummel says :

    Ha die NaNoNé! bedankt voor het recept. Ik ben het aan het maken. Wel heb ik één vraag: mag ik het goedje af-en-toe omroeren, of moet ik er met me tengels van af blijven?
    Als alles goed gaat ziet u morgen een pheauteau van een KomkommerKir

    • NaamNomName says :

      Ik doe het in zo’n rits-zak en af en toe frot ik dat een beetje om ja. Voornamelijk om alle suiker opgelost te krijgen, maar ook om ter betere infusie.
      Een doos of weckfles zou ik geregeld even schudden: als je er aan denkt gelijk even doen, da’s genoeg.

      Zodra de suiker is opgelost is e.e.a. gereed: ik reken op 36 uur. (Langer dan 48 raad ik niet aan. Schone siroop bewaart beter dan die met fliebers, bovendien weet ik niet wat er nog aan bitters en ‘bijsmaken’ los komt na die tijd.)

      Terzijde, wat ik vergat te vermelden, maar gelukkig wel duidelijk was, aan de foto’s te oordelen: de verflenste komkommer mag weg: uitzeven of filtreren dus, ja!

      Momenteel drink ik een bleekselderij-versie van dit recept. Laat ik het zo zeggen: de komkommerversie is vele malen lekkerder.
      (Met wat kruiderijen zou het wel wat kunnen worden; komkommer met wat dille en een snufje zout geeft ook lekkere limo, al is het even wennen.)

      PS Proficiat, en proost!

      PPS Ik noem dit goedje ‘pepinade’, omdat Spanjolen en Italianers een komkommer ‘pepino’ noemen.
      (In het Surinaams –en oud-nederlandsch– heet het ding ‘komrij’.)

      En het schijnt dat je ze ook kan eten trouwens…. 😐

      • lummel says :

        Zoals u ziet heb ik het met een sjampoepel gemixed: vurrukkulluk. Mijn dochter dronk het met water ( zoals de ouden piepen) heerlijk zeize.

  5. Ilona says :

    Lekker hoor, zeker als het buiten hot is.

    @Bertie op 17 maart om 17.01: die lange naam voor een sapje, dat komkommert omdat de komkommer zo lang is, denk ik

  6. Bertie says :

    Lummel, ben jij vandaag jarig?

  7. lummel says :

    Dankjewel Bertie. Proost

  8. lummel says :

    komkommerkir royal stp

  9. Bertie says :

    Vandaag eindelijk de komkommerranja geproefd. Fris, lekker en…. breinzoet.
    Volgende keer gaat er de helft minder suiker in.

  10. lummel says :

    Ik had zondag jong spul in huis. De komkommerkir gaat het helemaal worden in Frankrijk en Australië.

Geef een reactie

