Chili Con

con1

Ik heb gisteren weer eens chili con carne gemaakt. een beetje anders dan toen ik het als studentje deed. Er bestaan trouwens 51678 verschillende recepten voor chili con carne, wist u dat? Van al die recepten koos ik de lekkerste voor u, trouwe lezers en lezeressen.

Naar de vleeswinkel om 456 gram rundvlees te kopen. Geen gehakt, u gaat het zelf fijn snijden.

Nu naar de groentetante om twee groene paprikaas, twee rode uiden en een oranje wortel te kopen. Vraag ook een blik rode bonen. Ook een paar vleestomaten gaan in uw boodschappen netje.

Ga naar de vreemdelingenwinkel voor een potje chilipoeder. Vraag het bonnetje want als u aangehouden wordt moet u kunnen aantonen dat het geen buskruit is.

Ook een halve liter boeljon en een klein blikje tomatenpuree mogen niet ontbreken.

Aan de slag

con2

Snijd alles fijn, behalve de buskruit want die wazzut al. Pak twee koekepannen. In de ene wat olie en het fijn gesneden vlees, in de andere de groenten ook in een plasje olie. Lekker laten garen en af en toe een flinke lepel boeljon met tomatenpuree erbij plenzen. Oja, het blik rode bonen laten uitlekken.

con3

Voeg nu de inhoud van pan 1 bij pan 2 (u ziet het ik heb me door het baskische recept laten inspireren) Nu op smaak brengen met chilipoeder en zout. Op de scherpte index van Ilona kunt u vinden hoe scherp chilipoeder kan zijn.

Lekker laten pruttelen en af en toe de boeljon durdoor. Tijdens het pruttelen zou ik een margarita drinken als ik u was. Als het uitgeprutteld is schept u het op een bord en eet u het op. Drink er een stevige rode wijn bij.

lummel

6 responses to “Chili Con”

  1. lummel says :

    ik had waarschijnlijk al eerder een ccc recept geplaatst, maar deze is ook lekker

  2. Rob Alberts says :

    Je snapt het al, ik wil de sin carne versie …..

    Smakelijke groet,

  3. Bertie says :

    Lekkerrrr. Geen bonen maar vastkokende aardappelen. Jammie! PCC

  4. Ilona says :

    Hallo, Hallo, Hier Kokkie weer:
    Lekker die Chili con carne.
    Zo maken wij het ongeveer ook.
    Maar ik gebruik tegenwoordig ipv chilipoeder (die van Jacob Hooij was de beste) tegenwoordig gerookte , scherpe paprikapoeder uit Spanje/Baskenland. Een beetje komijn of rozemarijn naar smaak.
    Natuurlijk die baskische rode wijn erbij.
    Kokkie

Geef een reactie

