Blinde slavinken

IMG_2025

ik heb nooit het verschil tussen blinde vinken en slavinken kunnen onthouden. In Frankrijk hebben we ‘paupillettes de veau’. Dat is een balletje kalfsgehakt met een plakje kalfsvlees omgewikkeld en daaromheen weer een plakje spek. Het geheel in toom gehouden met een draadje.

Dat moet lekker lang zudderen. Koop net zoveel paupillettes als er mensen aan tafel gaan zitten. Of twee per persoon als u van zmikkelen en zmullen houdt.

Eerst de vinken (ik zeg nu maar vinken want de taalwijsneus maakt er steeds papilletjes van) aan alle kanten in een plas olijfolie aanbraden, mooi bruin kleurtje is nodig. Als dat klaar is snippert u er twee grote uien op. En een paar teentjes knoflook en een paar worteltjes. De hoeveelheden doen er niet toe, het gaat minstens twee uur zudderen. Nu een flinke bel witte wijn in de pan om het aangebakken kalfsvlees te vermengen. Het sist dat het een lust heeft. Giet nu een glas water erbij,een flink groot bouquet garni, en een lekker boeljonblokje. ook een blikje dubbelgeconcentreerde tomatenpuree erdoor roeren. Peper en zout en pruttelen maar.

hallef finkie

Als het heel lang geprutteld heeft (wel oppassen en er af en toe een beetje water bijdoen) schept u het op een bord en eet het op. Drink er een lekkere rode wijn bij. U kunt er ook piepers bij koken om te prakken. Nog lekkerder is om het teveel aan zauz met een bruine botorham te soppen.

zoppen

Prakken en soppen? Ja ik doe beide en schaam me daar niet voor.

lummel

 

Iggy pop die ik gisteravond nog gezien heb op Rock en Seine

10 responses to “Blinde slavinken”

  1. lummel says :

    ik ben terug van weggeweest. Ik publiceer heel regelmatig pheateaus op Instagram: delummel

  2. lummel says :

    Oja een theelepeltje fond de veau ging er ook nog door…

  3. Bertie says :

    Blinde kalfsvinken. Heb ik nooit gegeten maar het zal vast en zeker lekker zijn. ik heb het touw al klaargelegd. (Niet om een kalf te vangen☻)

    Lang sudderen is waarschijnlijk nodig om ondertussen naar iele Iggy luisteren? Hij ziet er nog steeds niet uit alsof hij veel vlees eet. : D

  4. Corja says :

    Fijn dat je er weer bent!

  5. Apie says :

    Die Iggy Pop komt daar elk jaar, je crois? De slavinken ga ik zeker proberen, dan kan ik dat ook weer afvinken. Bij deze de heuglijke mededeling dat je zojuist genomineerd bent voor het meest interessante kook- en foodblog van de hele wereld, iets wat je natuurlijk nooit gaat winnen, maar dat geeft niet. Ik heb mijn plicht gedaan. Nieuw! Nomineer nu ook jezelf!

    https://disqus.com/home/channel/discussdisqus/discussion/channel-discussdisqus/poll_what_are_your_favorite_food_blogswebsites/?utm_source=motd_home&utm_medium=web

    • lummel says :

      Bedankt apie, ik was even weg. Ik ben best blij met mijn blog en mijn lezers (m/v). Ik hoef niets te winnen. Hun ie die hier zijn hier en hunnie die hier niet zijn, zijn hier niet. Shanktie.

  6. NaamNomName says :

    Daar ging wat mis… Lang verhaal voor eeuwig verloren. So it goes.
    1 ding: ’t is “paupiettes” (po’pjets), en iets anders zijn papillottes (pa’pjots).
    Later meer,
    Adieu!

  7. NaamNomName says :

    Wat ik dus wilde zeggen en al eerder schreef, maar nu in andere woorden herhaal omdat er iets misging nadat ik het de vorige keer had ingeklopt:

    Ten eerste is het verschil tussen ‘blinde vinken’ en ‘slavinken’ eenvoudig te onderscheiden en te onthouden met een ezelsbruggetje op ‘sla’:
    Bij SLavinken (die met die spekSLiertjes) hoort SLasaus.

    Oftewel: ’t is rommel.

    Een slavink is een namaakversie van een surrogaat, een imitatie van iets neps.

    Een ‘blinde vink’ is een surrogaat voor een gevuld en gebraden zangvogeltje, en een slavink is een imitatie van een blinde vink.

    In Franssprekend België heet een blinde vink “oiseau sans tête” (of ‘mus zonder kop’), in de Provençe kennen ze het als “leeuwerik zonder kop”.

    De bereidingswijze en kruiderij &c zijn gelijk aan die van zangvogeltjes.
    Het is dus ook niet zozeer gehakt met een jasje, als wel een vleeshuls met een farcie.

    (Anderen zeggen wel dat een paupiette een éénpersoons ‘roulade’ is en culi-technisch klopt dat in zekere zin, maar een oiseau sans tête is beslist geen eenpersoons roulade, maar een plaatsvervangend eiwit in een vogelrecept!)

    Ik ken weliswaar een Française die zelfs slavinken van de Aldi tot godenspijs weet om te toveren, maar het is iets dat je eigenlijk niet moet kopen…

    Wat wel erg lekker is en ik zelf al zo’n twee decennia doe met de Kerst –immer ttot enorm succes bij gasten van Anglo-Amerikaanse herkomst– is de ‘headless turkey: klassieke stuffing, omwikkeld met kalkoenfilet, aangebakken in de pan en gegaard in de oven.
    Binnen een uurtje gepiept, en zonder uitzondering “the best christmas turkey ever” voor hen die zulks jaarlijks gewend zijn te eten.

    (Nu hoef ik de culinair onderlegde lezertjes van Lummel niet uit te leggen dat het volgens de wetten der fysica en chemie gewoonweg onmogelijk is om een gevulde kalkoen (in totaal minstens 8 kilo, gemiddeld zo’n 12 tot 15 want ieder jaar zijn ze weer zo stom om op het oog en niet op gewicht te kopen) zowel gaar als sappig te krijgen in een oventje van 2000 watt. 50 minuten per pond is dan ineens meer dan 24 uur braden –komen ze tijdens de kerstnacht achter– en meer dan ‘slow cooking’ is dat ‘slow mummification’, of ‘dessiccation’ om in voedseltermen te blijven. (Ook zo’n plaag: dat gevriesdroogde fruit ineens! Weg! Bah!))

    Wat ik zeg: bouw rond een traditionele farcie (“stuffing”) een lichaam van kalkoenfilet, met eventueel een plakje spek en maak zoveel vogels als u gasten heeft, bak ze aan, blus af en flambeer met cognac, pleur in een ovenschaal tezamen met blokjes aardappel,uisnippers, paddestoellers, stukjes wortel, stukjes pastinaak, misschien wat spruiten, een partje tomaat, roosmathijmpeperzout en een slok Noilly Pratt –of droog wit– en laat dat drie kwartier rotten in een oven van 170 graden.

    Zie best griezzemus shoe ever at!

    Niet te verwarren met ‘kip zonder kop’.

  8. NaamNomName says :

    (Smells like chicken/ Tastes a bit like teen spirit…)

Geef een reactie

