Quenelles

q1

Quenelles zijn drolvormige hoopjes op je bord. In een restaurant doen ze vaak puree in een quenelle vorm op je bord. je maakt een quenelle met twee lepels, zoek maar op op de google.

Quenelles zijn ook een heerlijk gerecht uit Lyon. Er zijn vele smaken, die met met snoek en kreeftsaus is de meest bekende.

Vandaag de originele.

Voor de quenelle : Naar de winkel voor 100 gram botor, 120 gram bloem, 100 gram gerapste kaas, 3 eieren, een beet nootmuskaat en 20 cl water.

Voor de saus: Twee uien, een blikje tomatenbrokjes, een plas room (ik nam amandelmelk), twee blikjes niet al te dure krab.

Aan de slag:

eerst de quenelles want die moeten in de koelkast opstijven.

verwarm het water in een pannetje tezamen met de botor en de bloem. Langzaam al roerend verwarmen.

Haal het pannetje van het vuur af en roer de kaas, de eieren en de nootmuskaat erdoor. Snufje zout natuurlijk. Af laten koelen en er kroketten van draaien. In de koelkast laten opstijven. kook de quenelles nu in 30/40 minuten gaar.

Tijdens het koken van de quenelles maakt u de saus. Uitjes glazig laten worden, het blikje tomaten brokjes erbij, de twee blikjes krab erdoor roeren, zout en peper en nu de room. Langzaam warm laten worden. U kunt de saus door de mixer halen om een mooie gladde saus te krijgen (plaatje 1), of niet om een wat meer bijterige saus (plaatje 2). U ziet maar. U kunt ook een vegetarische saus maken.

Doe de quenelles nu in een ovenschaal bedek ze geheel met de saus en zet ze in de oven gedurende 20/25 minuten in de oven op 200°.

q2

op plaatje 2 heb ik ze in plakjes gesneden om te laten zien hoe het er uit ziet.

Pak een bord en schep en eet het op.

lummel

15 responses to “Quenelles”

  1. lummel says :

    Geplaatst voor Ilona die er op instagram om gevraagd heeft. Dat kan mensen, zie de mooie foto’s en vraag het recept

  2. Rob Alberts says :

    Allereerst een smakelijk 2017 toegewenst!

    Lekker recept en dank voor de vegetarische variant.

    Vrolijke groet,

  3. Rebelse Huisvrouw says :

    Terwijl ik dit watertandend lees hang ik heel braaf boven een kom havermout met walnoten en lijnzaad (gemaakt met amandelmelk). Het is toch niet zo gek dat ik opeens de behoefte voel die kom door de kamer heen te gooien?!? 😂😂

  4. Ilona says :

    Soms weet je niet wat je ziet op Instagram.
    Het zijn dus geen worstjes in worteltjessaus. Duidelijk nu en heel apart.
    Doen we!
    Eiwitbommetjes in eiwitjessaus…
    Dank je wel, lummel.

  5. Bertie says :

    Fantastische muziek, het begin klinkt als Good-Bad-Ugly.
    Ga ik straks helemaal draaien.

    De quenelles, die moeten we na het opstijven koken. Waarin? Water?

  6. Ilona says :

    Lekker musjiekie sjeg!

    Feest!

  7. NaamNomName says :

    Zijn dit nu Quenelles de Brest?
    Wel eens van gehoord, veel om te doen geweest indertijd, en populair in de homo-scene, schijnt… Toch?

    (Honi soit qui mal-y pense! Maar ú plaatst deze foto en begint in de eerste zin over eh… caca. Pardon my French.)

    Terzijde FFD♩ ♪ ♫ ♬: The Best Thing from New Zealand since… Since…

    • lummel says :

      Sinds Tame Impa ?

      • lummel says :

        Tame Impala

      • NaamNomName says :

        Oeps, ho, pazoppe!
        Ik wilde eerst ook zeggen “sinds vogelbekdieren, kangoeroes en boemerangs”, maar die zijn –evenals Tame Impala– Australisch, niet Nieuw-Zeeuwsch…

        Op muzikaal gebied kom ik niet verder dan de familie Finn, maar dat zijn kwijleballen, allemaal! (Split Enz, Crowded House, &c)

        Verder brengt het land –naast scheerwol en rugzaktoeristen– niet veel anders voort dan die laffe groene vruchten die we in de seventies als ‘kiwi’ hebben kennen. Maar –los van het feit dat we knettergek zijn om die dingen letterlij de halve wereld over te vliegen– dat zijn Chinese kruisbessen en die komen dus ook niet van oorsprong uit NZ…

        Wel aardig misschien: De naam ‘kiwi fruit’ –naar de Nationale Vogel van NZ– is midden jaren ’60 bedacht als marketing-ding, door een Nederlandse emigré en ik heb die man, “De Uitvinder van de Kiwi”, ooit de hand geschud!
        Hij was de vader van een kennis van mijn vader en gaf bij bezoek aan Nederland een lezing over kiwi fruit voor de biologenclub waar mijn pa en zijn kennis –de dochter van Mr. Kiwi– beiden lid van waren, en ik mocht mee. (God, ik heb indertijd een hoop ‘beroemde’ ouwe biologen gezien: Landwehr, Sipkes, Westerhoff, Korfmaker, Lensink, Tinbergen; het zegt u hoogstwaarschijnlijk niets, een kroeg, een juffrouw op de fiets.)

        Volgens mij was die voordracht toen –1974?– in het Dorpshuis van Rockanje, maar dat weet ik niet meer zeker. Wel was het voor het eerst dat ik het fenomeen ‘overvloeier’ met behulp van twee diaprojectoren in werking zag, dat vergeet ik nooit meer.

        Enfin, kiwi’s dus, en de Finns: slappe hap.
        Gelukkig hebben we Fat Freddies Drop nog! 🙂

  8. lummel says :

    Split Enz heb ik in 1976 in Paradisio gezien. Slap, inderdaad.
    Maar we hebben de All Blacks nog met hun hakka. ( ja, uw vriendin, ik weet het nog). Ik kijk graag rugby.

    • NaamNomName says :

      Ja, de Haka is cool, die was ik vergeten! Plus natuurlijk de gezichtstatoeages van die Maori.

      De shirts van de All Blacks zijn ook niet lelijk; die varen had onlangs ook bijna op een nieuwe vlag gestaan. Uiteindelijk zijn ze na heel veel voorrondes, referenda, geharrewar en gedoe toch maar bij de oude vlag gebleven, anders hadden ze een van de tofste vlaggen van de wereld gehad. (Van Zwitserland en Japan valt nooit meer te winnen, dat in acht nemend.)

      Die vriendin –bmdbno– trouwens zei het zelf wel eens, en ik citeer uit geheugen: “New Zealand is inhabited by ten million sheep, one million of which think they are people.” En dat scheen op zichzelf al een citaat te zijn.

      ’t Is er heel móói! Prrrrraáchtig zelfs!
      Maar dansen kunnen ze niet.
      (En koken ook niet: noem me één NZ-lekkernij? Nou dan!)

  9. NaamNomName says :

    Die Split Enz is indertijd volgens mij alleen maar doorgebroken omdat ze dat vreselijke zeik-nummer (“I hope I never…” nou dat hoop ik ook) uitbrachten op met laser-hologrammen gegraveerde vinyl disk, iets dat tot dan toe niet bestond. Zou me niks verbazen als ze op de kostprijs zijn leeggelopen indertijd maar dat de verkoop van het curieuze object ze aan de hitnotering heeft geholpen, en niet de gemaakte muziek.

    Had ik al ‘kwijleballen’ gezegd?
    (En ik ben Carpenters-fan, dus dan weet u ’t wel!)

Geef een reactie

