Sperzibenen

spercibenen

SCIM 15 vroeg op mijn Instagram account wat de ingrediënten van mijn sperzibenenslaatje waren. Men vraagt en wij draaien zei Joost den D. toen ik nog een lummeltje was.

1 kilo verse biologische bonen van de markt. Goed wassen en in een stoompan gaar stomen. Ik kook ze niet te gaar, ik houd wel van een beetje stevig. U ziet maar. Af laten koelen en een flesje wijn opentrekken. Die heeft u niet nodig voor het recept, dus drinkt u het maar lekker op.

Nu het zauzje: veel peterselie, ik had platte en krul. Veel knoflook heel klein gesneden. Een beetje zeewier en chia zaadjes. Chia is heel modern in Frankrijk, je wordt er tien jaar jonger door, krijgt al je haar weer terug en nog veel meer. Doe dit alles in een kom en doe er nu olijfolie, ciderazijn en peper en zout bij. Lekker af laten koelen en vlak voor het opeten de saus erop.

U kunt hier gerust gebakken aardappeltjes bij eten.

lummel

Echte sperzibonenmuziek

 

8 responses to “Sperzibenen”

  1. lummel says :

    De groenteboer had dunne en dikke bonen. Voor dit gerecht nam ik de dikkertjes.

  2. Bertie says :

    Ah, jammer, dunne (jonge!) boontjes zijn de lekkerste maar smaken verschillen. Mooie One Love-muziek,, kende ik nog niet..

    • Bertie says :

      Chiazaadjes ken ik ook niet.

      • NaamNomName says :

        Chiazaad werd vroeger alleen bij de dierenwinkel verkocht maar staat nu zelfs bij de Aldi: naast de goji-bessen en het speltbrood…
        Schijnt overal goed voor –of tegen– te zijn.

        (Plots vraag ik me af hoe lang het nog gaat duren voordat de hipster-brigade er achter komt dat zangvogels zèlf ook een ‘vergeten’ delicatesse zijn. “Koolmezen zijn niet alleen super leuk, maar ook super gezond en superlekker. Zoals de naam al aangeeft smaken ze naar kool. Voor de komst van Columbus aten de Galliërs alleen maar vinken, want die zijn rijk aan SH2O4 en H2O, onmisbaar voor goede galbulten, spruut en chlamydia.”)

        Terzijde: zo koel, als salade, vind ik persoonlijk juist die halfrijpe dikke boontjes zo prettig: dat er uit die sappige peulen nog knapperige verrassinkjes spatten …

        Mijn boontjes maak ik trouwens vaak aan met wat uitgebakken spek en een lauwe vinaigrette –spek uit de pan, vuur uit, pan afblussen met frambozenazijn, scheutje mooie olie erbij, hòp over de kouwe boontjes van gisteren en klaar.

        Lummel’s recept doet me trouwens ook denken aan een klassieke Japanse ‘wafu’ dressing, een hartige vinaigrette waar je de spreekwoordelijke baksteen nog lekker mee maakt:

        3 eetlepels Kikkoman (of andere ‘Japanese Style Soy Sauce’)
        3 eetlepels rijstazijn (geregeld bij Lidl, ook gewoon bij de Appie.)
        3 eetlepels rijst-olie, arachide-olie of zonnebloem-olie
        1 eetlepel fijngeraspte uit plus het sap
        1 eetlepel suiker
        10 draaien zwarte peper
        1 eetlepel geroosterd (wit) sesamzaad

        Alsmede facultatief
        1 beetje geraspte gember
        1 beetje geraspte knof
        1 drupje sesamolie

        (Alles bij elkander flikkeren en dooreen roeren, inderdaad.)

      • Rob Alberts says :

        Vogelvoer voor onze gezondheid?
        Gaan wij ook beter zingen door het eten van Chiazaad?

        Vrolijke groet,

    • NaamNomName says :

      Vroten naden en zuchten,
      Nuchter een vracht zoden,

      Vruchten, zaden en noten,

      De mens at niet anders, voordat Columbus de dinosaurussen heeft uitgeroeid en de aardappel aan de Indianen heeft geschonken.

      Ga je meer zingen door het eten van noten?

      Bij een ongeluk met een snijmachine verloor mijn drukker zijn acht vingers en een team van neurochirurgen van de Medische Faculteit wisten alle acht weer aan te naaien. Sterker nog: het zag er naar uit dat het mettertijd weer helemaal goed zou komen. Maar of ‘ie dan wel piano zou kunnen spelen, wilde mijn drukker van de dokter weten. Dat garandeerde ik, zei de dokter.
      Da’s dan mooi, zei mijn dukker, dat heb ik nou nooit gekund!

      Terzijde Chet Baker verloor door drugs, vuisten, drank en tandartsen al zijne tanden en dientengevolge zijn ‘embouchure’, –de mondstand en lipbeheersing die voor trompetspel vereist is– maar wat niemand voor mogelijk hield en wat biologisch, natuurkundig, fysiologisch (en misschien zelf ook wel chemisch) onmogelijk schijnt te wezen gebeurde toch: Chet ging weer toeteren, sterker nog: hij blies als een hoer. Pardon, hij speelde fantastisch, beter dan ooit, de sterren van de hemel, de scheuren in ’t plafond, de vullingen uit je kiezen, de tranen in je broek! Ongelofelijk maar waar, de doktoren stonden voor raadselen, de geleerden waren geschokt, de fans waren laaiend. Laaiend entousiast, voor de goede orde.

      (Over ‘laaiend’ en ‘goede orde’ te spreken, Chet zat in een bandje met –op piano– de zoon van Il Duce, Romano Mussolini. Die zei altijd Adolf Hitler zo kwaad nog niet was. Zijn broer Piet daarentegen, Piet Hitler, die was lááiend. Naar zeggen. Enfin.)

      Chet was een dotje. Love the guy. (Would’n wanna kiss him tho’!)

  3. Ilona says :

    Ach kijk, wat heerlijk ziet het eruit. En een goeie vraag van die SCIM15, anders hadden we het geheim van de verjongingskuur nooit geweten.
    Doe hem/haar de groeten?
    Wij hier gaan het uitproberen. Of is chia niet overal te koop?

Geef een reactie

