Pintade à la Catalane ofwel Catalaanse Parelhoen

pan met eten

Het uiterste zuiden Frankrijk, net voor de Spaanse grens heet Languedoc-Rousillon. De bewoners uit de Rousillon noemen het Cataluna en spreken gewoon Catalaans met elkaar. Met ons spreken ze raar Frans maar dat kunnen ze verder ook niet helpen.

De streek staat vooral bekend om zijn citrusvruchten en zijn vieze wijn.

Dit recept zag ik op de tv en het leek me lekker. Ik had weer eens ongelijk, het was vurrukkulluk.

Naar de markt voor het volgende: Een parelhoen die je in stukken moet snijden. Is dat te veel werk vraag het aan de poelier. Vraag om het borstvlees van het bot te halen.

Nu naar de groenteboer: 3 bio citroenen, 1 bio grapefruit, een hele bol knoflook, 2 wortelen, 2 uien, een bouquet garni (laurier,tijm en kruidnagelen)

Bij de slager haalt u twee dikke plakken rauwe ham op die u zelf in dobbelsteentjes snijdt, geen spekkies.

Bij de wijnwinkel een fles Rancio Sec vragen. Dat is niet te drinken wijn uit die buurt. Dat heeftie natuurlijk niet dus neemt u maar een ‘vin Jaune du Jura’ dat is net zo goed niet te drinken.

Aan de slag

Braadt de stukken pintade aan en haal ze uit de olijfolie. Bewaren (niet weggooien dus, auto-auto-auto plagiaat). Nu de gesnipperde uien, de helft van de knoflook met een mes plat slaan, de andere helft gaat er later in zijn overhempie bij. Doe ook de ham erin. Als het begint te sissen een  flink glas van die wijn erbij. Tetter de rest niet op het is waanzinnig bitter, na zes jaar in een eiken vat gelegen te hebben. Bouquet garni dr bij, de stukken pintade. Zest eerst de grapefruit en knijp hem dan uit. Ik deed ook het vruchtvlees erbij.

U had natuurlijk al twee in plakken gesneden citroenen in een eetlepel honing gekonfijt nadat u ze eerst geblancheerd had in kokend water. Die gaan er ook bij. Doe ook de in stukken gesneden wortel erbij. Nu de rest van de knoffies in hun jasje.

Een uurtje laten pruttelen en van het vuur halen. Ga nu dansen, of naar een concert en naar bed.

De volgende ochtend doet u er een kop kippeboeljon bij. Weer een uur, of twee laten pruttelen.

Ik heb nog een citroentje met honing gekonfijt voor de pheauteau.

 

bord eten

Al het bittere van de citrusvuchten is nu weg en er blijft een heel subtiel gerecht over. Als ik u was maakte ik het ook.

lummel

5 responses to “Pintade à la Catalane ofwel Catalaanse Parelhoen”

  1. lummel says :

    Een concert van Catalanen en Basken tezamen. Ik denk dat het publiek voornamelijk uit Franse en Spaanse geheime agenten zat.

  2. Bas van Vuren says :

    Ik vind het allemaal maar zuur. En weet sinds een paar minuut wat het werkwoord zesten betekent. Is volgens mij Duits toch? Enfin, bon app maar weer.

    • lummel says :

      Zesten wordt ook door Nederlandse koks gebruikt. Net als de Franse, hoewel die zester zeggen. Nix niet zuur, als je eerst de zitroen blancheert en daarna konfijt is het heel smakelijk

  3. pawi says :

    Lijkt me erg lekker, eerst maar eens proberen citroenen te confituren.

    De pheauteau is er een uit de categorie “eerlijke fotografie”, niks geen opsmuk van foodstylisten, gewoon zoals het eruitzag voor het uit de pan werd geschept.

    • lummel says :

      Eerst blancheren en daarna heel langzaam in honing, ik hield op toen de honing caramel geworden was, ik gebruikte honing van kastagnes van een producteur uit de buurt. Gezellig dat je weer eens langs komt.

Geef een reactie

