Pesto

Pesto maken met het groen van een bos wortelen. Sommige mensen geven dat groen aan hun konijn (op onze markt loopt een vrouwtje dat aan alle groentenvakmensen dat ooft vraagt. Voor haar konijn. Ze heeft denk ik een konijn van drie-en-halve meter. Zoveel ooft scoort ze elke week.

Wat haaltu in huis ?

Een bos wortelen. Het gaat om het groen, dus met de wortelen doetu wattu wilt. 110 gram olijfolie. Het sap van een halve citroen, 40 gram amandelen, 75 gram Parmezaanse kaas, een paar draaien peper en twee teentjes knoflook. Er is nu weer verse knoflook op de markt dus ik deed er twee hele grote verse tenen in. Voor de knoflook liefhebber (m/v/d) anders een beetje minder.

Hoe gaatu tekeer?

Was het groen. Haal de blaadjes van die dikke stengels af. In de mixer. Doe er dan de amandelen bij. Mixen maar. Daarna de kaas en het citroensap. Peper. En als laatste de olijfolie. Mixen. Af een toe met een pollepel de wanden van de kom naar binnen werken vanwege de middelpuntvliedende krachten.

Doe het net als ik in een mooi kommetje. U kunt het opeten met Mozzarella en tomaten, of gewoon op een bord pasta.

Zomers drink er een rosé bij. een Boulaouane uit Marokko

lummel

14 Reacties op “Pesto”

  1. lummel zegt :

    De zomer is hiermee echt begonnen.

  2. lummel zegt :

    Ik nam natuurlijk biologische wortelen. Ik lust geen pesticiden. Met de wortelen ga ik de overheerlijke, in elke franse bistro verkrijgbare gerapste wortelen: Les carottes rapées maken. Ik heb dit drie keer moeten typen. WordPresss wil er absoluut caroteen rappels van maken. Grrr.

  3. Bertie zegt :

    Het is een idee, altijd gedacht dat pesto alleen van basilicum gemaakt werd.

  4. Rob Alberts zegt :

    Weer wat geleerd.

    Dank voor dit recept.

    Smakelijke groet,

  5. Ilona zegt :

    Misschien eet ze het loof zelf wel op.
    Misschien heeft haar konijn gejongd.
    Dat is zo gepiept!

    Wat voor aandelen gaan erin? Of bedoel je aardbeien?

    Het ziet er uitnodigend uit.
    Lijkt me heerlijk!

  6. Ilona zegt :

    Bertie, als je bospeen koopt, zit het loof er altijd wel aan.

    • Corja zegt :

      Dit plantje bedoelde ik.

      • lummel zegt :

        We hebben het net opgezocht. We waren in een plantenzak in Reims en we zgn een heel klein plantje als kassakoopje staan. We dachten dat het rode basilicum was. Mijn vrouw heeft het in de bak gedaan en het groeit als kool. het is heel lekker bij tomaten. Bedan kt voor de tip,, want we wisten niet wat we op het balkon Haden staan.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.