Ossestaartsoep

Dit had ik al heel lang niet meer gegeten en nog nooit zelf gemaakt. Ik zag de staart bij de slager op de markt liggen en dacht: die is voor mij. Ik was op de markt en mij I-phone heeft ontvangst. Ik zocht snel een recept op en haalde de andere ingrediënten ook.

Wat kocht zoal: een ossestaart, twee uiden, twee preitjes, een selderijknol, 5 knollen. Ik wist zeker dat ik zout en peper, laurierblaadjes, tijm, jeneverbessen, kruidnagelen, een blikje tomatenpuree en twee wortels in huis had.

Hoe ging ik tekeer?

Ik maakte eerst drie liter groentebouillon met ui, prei, wortel, een stuk knolselderij en een knol. Twee uurtjes laten pruttelen en het rook heerlijk in huis. Na een eenvoudige doch voedzame maaltijd ging ik weer aan de slag. Ik sneed alle groenten in stukken.

In mijn allergrootste pan deed ik een scheut olijfolie en een beetje boter. Verwarmen en daarna de staart erin. Aan twee kanten bruin laten worden. Daarna alle groenten en de tomatenpuree erbij doen en een beetje laten pruttelen. Nu de groenten bouillon erop gieten, zoute peper, de kruiden, de 4 jeneverbessen aan de kook brengen. Deksel erop en heel langzaam laten pruttelen. Zeker drie uur.

Daarna haalde ik het vlees uit de pan en zeefde de groenten uit de soep. Ik liet het zakie een nachtje in de koelkast afkoelen.

Het vet was boven komen drijven en kon er gemakkelijk afgeschept worden. Nog een keer filteren om de laatste zakjes uit de soep te vissen. Een mooie goudbruine, doorzichtige bouillon en een hoop vlees.Soep opwarmen en een beetje vlees voor de foto.

Ik draaide er de nieuwe elpee van Green Day bij.

Ik dronk er dit keer niks bij want ik ben op dieet.

lummel

4 Reacties op “Ossestaartsoep”

  1. lummel zegt :

    Ik had het gerecht een paar uur te vroeg gemaakt. Ilona verteld me dat zij en haar thuiskok er altijd een scheutje madeira bij deden. Dat ga ik dus volgend keer doen.

  2. Ilona zegt :

    Ah daar istie dan. Heerlijk recept.
    Doet me alweer aan Kerst denken.
    Als ik me goed herinner, schonk mijn thuiskok de madeira – een piepklein scheutje – in de soep op het bord.
    Misschien omdat hij dat ook vergeten was.

  3. Rob Alberts zegt :

    Ik ken deze soep alleen maar uit een pakje ….

    Stille groet,

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.