Kip Adobo of kip in azijn

Gisteren zag ik op lummel een recept van kip Adobo. Het is een recept uit de Filipijnen. Een korte beschrijving van het gecht en ik besloot dat ga ik ook maken. Ik heb nu eens niet getreuzeld en ben meteen naar de winkel gehold om het volgende te bemachtigen:

1,5 kilo kipstukken (poten, vleugels),25 cl Ciderazijn, 1 laurierblaadje, 1 theelepel koriander, 1 theelepel peperkorrels, 2 soeplepels olie, 6 uitgeknepen knoflookteentjes, 40 cl kippenbouillon, 1 theelepel paprikapoeder, 1 theelepel geelwortel en 4 eetlepels zoute zoja zaus. (ik had toevallig verse koriander in huis en heb er een flink berge doorheen gesnipperd.

Doe alles wat hierboven stat in een slakom en lat het twee uur in de koelkast marineren. Oja, ik had het vel van de kippenpoten afgehaald.

In die twee uur kunt u van alles doen, de afwas, naar FIP radio luisteren, teeshirts voor het blog ‘Ik, zei de gek’ bedenken of gewoon een paar glazen rosé optetteren. Je kan dit ook allemaal tegelijk doen.

Na twee uur doe je alles op een pan en laat een minuut of twintig op een zacht vuurtje koken. Daarna haal je de kipstukken uit de saus. Je laat de saus nog op hoog vuur inkoken totdat er nog maar de helft overblijft.

Nu bak je de inmiddels koud geworden kip in de olie aan. Als de kip een mooi bruin kleurtje heeft. je had natuurlijk al een pannetje met basmati rijst klaar.

Opserveren maar en drink er een fruitige rode Bourgondische wijn bij.

lummel

13 Reacties op “Kip Adobo of kip in azijn”

  1. lummel zegt :

    Dit is echt ongelofelijk lekker.

  2. Rob Alberts zegt :

    Eet je bij deze zure kip ook een Paasei uit de Filipijnen?

    Een Paasei?

    Vrolijke Voorjaarsgroet,

  3. Ilona zegt :

    Ah lekker zeg… ik krijg trek!
    De manier van bereiden doet me denken aan de Antilliaanse kip die ik geloof ik hier ergens heb ingestuurd ooit.

  4. Bertie zegt :

    Maar azijn… wat voegt dat toe?
    Klinkt me niet lekker in de oren.

    • Ilona zegt :

      Vaak worden voor dit soort gerechten ouwe soepkippen gebruikt.
      Het marineren in zuur maakt het vlees mals.
      Witte wijn is uitstekend daarvoor maar misschien in de Filipijnen niet overal even betaalbaar.

  5. Bas van Vuren zegt :

    Ik val vooral over dat Adobo, doet me aan Adobe reader denken, een hoogst bedenkelijk software pakketje. Qua kip heb ik dit ook bereid en het smaakt lekker. Geen azijn natuurlijk. Ik strooi er wel graag een snufje suiker in, gewoon hopla in de pan, tussen drie vingers er in tiefen, net zo weinig dat je het niet echt proeft. Misschien is het wel een placebo effect, maar ik sta er in de familie wijd en zijd mee bekend. Vooral ook in de eigengemaakte saladedressing met pinda’s en stukjes erin. Had ik ook maar een kookblog, dan kon ik dat recept delen.

    • lummel zegt :

      Als je dit zonder azijn hebt gemaakt, heb je dit nooit gemaakt. De cider-azijn geeft de heerlijke smaak aan dit gerecht. Fransen bereiden ook heel veel gerechten met azijn, zelfs als de wijn voorhanden is.

      • lummel zegt :

        Je kan natuurlijk ook de kip vervangen door een plak kaas en een plak ham. De azijn vervang je door twee sneetjes witbrood. In een tostiijzer of de oven en je hebt een heerlijk gerecht.

        Je kunt best een recept van je suikerkip opsturen. Dat wordt dan geplaatst.

  6. bertjens zegt :

    Oké, ik zal het onthouden.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.