Zomergerechten: köfte en Marokkaanse salade

Hoewel het hier niet echt zomert, al bijna anderhalve maand regen en temperaturen tussen 16 en 21 graden, laat ik me niet kisten en publiceer twee zomerse gerechten.

Het eerste is “köfte” een soort van Turkse gehaktbal. Lekker kruidig en kan ook op de bbq vertelde Ilona mij.

Hoe gaat u tekeer om een köfte te maken ?.

Eerst naar de slager met zijn varkenspootjes. Koop een pond rundergehakt. Bij ons paktie dan een homp vlees en draait het door de molen tot gehakt. Dan weetu wattu heeft. Nu de specerijen. 3 flinke theelepels komijn. Twee theelepels geelwortel, ik deed er ook een flinke theelepel hele hete poeder door. En twee of drie soeplepels (noot van Ilona: de schrijver bedoelt “eetlepel”)met zelfgehakte peterselie. ook nog 2 eieren, twee of drie teentjes uitgeperste knoflook, een gesnipperde ui. Zout en peper.

Hutsel alleen heerlijk doorelkaar, met uw handen kneden (ik vind dat een heel leuk werkje) totdat u een mooie gladde bal heeft. Een uurtje in de koelkast. Daarna ballen maken, ik kan die mooie köftedrollen niet dus maakte ik gewoon schijven. (eerst een bal en daarna platdrukken)

Ik heb ze goed gaar en mooi knapperig bruin gebakken in mijn Airfryer. Het kan ook in de koekepan en hoorde ik van Ilona, op de bbq. een lekker sausje mag niet ontbreken. Groene pepersaus of scherpe saus. Of allebei. U ziet maar.

En dan de heerlijke Marokkaanse salade.

Ik g niet precies de verhouding van alle gerechten geven. U past het aan aan uw eigen smaak.

3 tomaten, een grote ui, een komkommer, gehakte peterselie, Paprikapoeder, komijnpoeder, zout, drie eetlepels olijfolie en een uitgeperste zitroen.

U snijdt alles aan kleine stukjes en doet het in een mooie slakom. Nu alle peddeltjes erdoorroeren en de olie en zitroen erdoorheen hutselen. Proeven en op smaak brengen. Een beetje meer van dit en een beetje meer van dat. Als het precies van dattum is dan houdt u op en zet het in de koelkast. het is lekkerder koud.

mammoth is de band van de zoon van de Nederlands-Amerikaanse rockstar Eddie Van Halen. Hij maakt zijn albums helemaal alleen. Vandaar die video.

lummel

11 Reacties op “Zomergerechten: köfte en Marokkaanse salade”

  1. lummel zegt :

    Volgende week wordt het mooi weer zegt MétéoFrance. Dat zeggen ze al drie weken. Maar ik geloof ze.

  2. Rob Alberts zegt :

    Een Turkse jongedame leerde mij jaren terug Kofte balletjes maken.
    Van haar grootmoeder leerde zij het volgende. En zo leerde zij mij ook weer haar familietraditie voor het maken van Kofte balletjes.

    Tijdens het kneden wordt een balletje tegen het plafond gegooid. Wanneer het heel even blijft plakken dan is de Kofte goed. Wanneer het direct naar beneden valt is het nog niet goed genoeg gekneed. Wanneer het blijft plakken aan het plafond is er te hard gegooid.

    De combinatie met een Marokkaans gerecht vind ik bijzonder. De afstand tussen Nederland en/of Frankrijk en Marokko is kleiner dan de afstand tussen Marokko en Turkije.

    De salade ga ik zeker proberen. Het vleesgerecht laat ik als vegetariër aan mij voorbij gaan.

    PS: ik ben blij om weer iets van jou te lezen.

    Smakelijke groet,

    • lummel zegt :

      Bedankt voor de tip Rob. Ik heb met mijn vrouw besproken. Ze vond dat ik het balletje tegen het plafond gooien niet zo’n goed idee. Mij leek het wel wat!

      • Rob Alberts zegt :

        Bij de juiste samenstelling van het geknede gehakt en de juiste geoefende gooitechniek blijft het gewitte plafond zonder plekken.
        Controleer mijn verhaal maar door naad het witte keukenplafond van jullie Turkse buren te bekijken.

        Vrolijke groet,

  3. Ilona zegt :

    Oooh wat mis ik dit toch van de BBQ.
    Kon man zo lekker knoeien…
    Naast groene pepersaus – die van Calvé altijd de lekkerst was en daarom uit de handel is genomen(?) – en de chilisaus, was knoflooksaus ook erg gewild hier.

    Die soeplepel hè, daar wordt hier toch wel zo’n opscheplepel mee bedoeld. Waar je soep mee opschept. Bij jou ook? Lijkt drie eetlepels zelfgemaakte peterselie eigenlijk niet genoeg?

    Lekker hoor!

  4. lummel zegt :

    Ik heb het opgezocht. Een soeplepel is ongeveer 15 gram. Een theelepel is ongeveer 5 gram. In franse recepten wordt hel veel met lepels als maat gewerkt. De theelepel (cuillère à café) is veel groter in frs dan in nl.

  5. lummel zegt :

    Ik leer net van Ilona dat wanneer ik soeplepel zeg, ik eetlepel bedoel. En een theelepel heet hier koffielepel. En de soeplepel heet louche.
    Ik zal het in het vervolg bij de goede Nederlandse lepelnamen houden.

    • Ilona zegt :

      Jaja, louche lepels. Niet te vertrouwen.

      Nog even een tip: man hier gebruikte ook een theelepel kaneel erin.
      Ik associeerde dat altijd met zoetigheid maar het lijkt dan alsof kaneel iets heel anders is.

  6. Bertie zegt :

    Leest lekker weg maar verschilt niet veel van de Hollandse gehaktballetjes. Zo ook de sla, alleen de komijnpoeder is nieuw voor me.
    De muziek klinkt als die van de oude Eddie. Kolereherrie noemden we het als zoon het geluid te hard zette maar dat doet niets aan de smaak van gehaktballen af.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.