Sjalottentatin

sjalottentatin

Deze titel zal niet vaak in een zoekmachine getypt worden.

Ga er voor zitten en maak dit ook, het is namelijk ongelooflijk lekker. Om je vingers erbij op te eten.

Opgewekt gaat u naar de groentenboer. Opgewekt? Ja u gaat iets heel lekkers maken en u heeft al voorpret. Sjalottentatin. Het woord alleen al.

U heeft 800 gram sjalotjes nodig. Bij mijn groentenboer zijn er op het ogenblik hele verse, lange, dunne sjalotjes. Ze zijn niet al te scherp. Ook koopt of maakt u een plak bladerdeeg. Ik kocht het om niet te zien hoeveel botor daar ingaat.

Breng een pannetje melk aan de kook en doe de schoongemaakte sjalotjes erin. Een kwartiertje laten pruttelen. Donder de melk weg en dep de sjalotjes droog. Doe een klont motor in de koekenpan en bak de sjalotjes bruin. Als ze bruin zijn een kwart liter boeljon (ik nam groentenboeljon) Ongeveer een half uur laten pruttelen, pazzop dat ze niet aanbranden, de Boeljon verdampt namelijk.

Verwarm de oven voor op stand 7.

Bebotor een bakblik en leg de sjalotjes er netjes in. Naast elkaar. Leg het bladerdeeg netjes op de sjalotjes, de rand netjes invouwen. Tien minuten in de oven. Zet nu de oven op 6 en bak nog een kwartiertje.

Haal de taart uit de oven en laat hem een beetje afkoelen. Stort de taart op een mooie schaal.

Ik dronk er een sjampoepel van Philippe Dechelle bij uit het jaar 2008. Dat was niet verkeerd.

 

lummel

12 Reacties op “Sjalottentatin”

  1. lummel zegt :

    een vegetaartje. Gemakkelijk en heerlijk

  2. Rob Alberts zegt :

    Lekker!!!

    Smakelijke groet,

  3. lummel zegt :

    de sjalotjes werden heel zacht en lekker zoet.

  4. lummel zegt :

    net zoals bij de beroemde franse appeltaart Tarte Tatin, wordt deze taart ook omgekeerd gebakken. De bodem wordt als dak gebakken en na het bakken omgedraaid.

  5. Bertie zegt :

    Het verhaal van de zussen is me bekend maar dit zal heel anders smaken.
    Als de sjalotjes echt zoet worden is het het proberen waard. Ik heb het recept alvast gekopiëerd.
    Moet ik wel weten hoeveel graden stand 7 is, ik heb een lektrische oven.

  6. lummel zegt :

    Dat doet me plezier Bertie.

  7. Bas van Vuren zegt :

    Vanaf morgen zal het woord “Sjalottentatin” ingetypt in den Google meer dan een (schrijve 1) hit opleveren!

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.