Pittige soep: Gombo uit Louisiana

Image

Ik had trek in soep en iets pittigs. Een pittige soep dus. Op het wereldwijde web vond ik iets dat me wel wat leek: Gombo. Mooie foto erbij. Het leek me nog steeds wat. Ik haalde dus de ingrediënten in huis: een grote groene paprika, twee rode uiden, twee selderijstengels en twee hele grote tenen knoflook. Die sneed ik allemaal in kleine stukjes en bewaarde het op een bordje. ook sneed ik 250 gram chorizo (een hele worst) in plakjes (ik had wel netjes eerst het velletje erafgestroopt) Ook twee dikke plakken bacon ging in stukjes. ook netjes op een bordje bewaard. Toen sneed ik 397 gram kipfilet in grove stukken. Hup in een slakom met twee eetlepels bloem, lekker veel cayennepeper alsmede zout en peper. Goed husselen. Daarna opende ik een groot blik met ontvelde tomaten en maakte een liter kippeboeljon.

Zo een goed begin is het halve werk. Ik beloonde mezelf met een lekker glaasje rosé. Bandol. dat is wel duur maar dan heb je wel wat.

Na het glaasje wijn deed ik een plasje…olie in een braadpan en bakte snel de chorizo en de bacon knapperig en schepte het uit de pan terug op het bordje. Nu de kipstukkies in de pan en mooi bruin laten worden. Door de bloem bakt dat lekker aan in je pan. Geeft nix, komt weer goed. Schep de kippies uit de pan op het bordje. Nu de groenten drin. een beetje water en goed roeren zodat het aanbaksel netjes oplost. Nu het blik tomaten erin en met twee flinke theelepels thym aan de kook brengen. Nu mag al het vlees weer terug in de pan. Ook de boeljon mag nu meedoen. Breng het geheel aan de kook en was af wat je vies gemaakt hebt. Lekker drie kwartier laten pruttelen zodat het lekker indikt.  In een kom en opeten. U ziet op de foto dat ik iets gemorst had tijdens het opscheppen. Maar dat zag ik later pas dus jammer maar helaas.

Tijdens het pruttelen schonk ik mezelf nog een glaasje in en zocht op het web op waar de naam van de soep vandaan kwam: uit Louisiana dus: cajun food. Gombo bleek een groene groente te zijn waar ze in het zuiden dikke soep van maken. Dus niet zoals mijn zoepie.

Maar het was zo lekker dat ik het toch maar plaats. Met of zonder Gombo.

Voor de muziek echte Zydeco uit Louisiane: Clifton Chenier

lummel

6 Reacties op “Pittige soep: Gombo uit Louisiana”

  1. lummel zegt :

    Net zo lekker als de Jambalaya Crawfish die ik ook ergens gepubliceerd had. Op Drasties of hier.

    • pawi zegt :

      Prima soep. Elke soep is prima maar deze is nog primaer. Gewoon doen wat lalu zegt

      maar oordoppen op als dit muziekje klinkt. Accordeon met een knipoog naar klapkuiten waar je jezelf op moet begeleiden. Lederhosen aanbevolen.

  2. Apiedapie zegt :

    Jaja, weer twee keer hardop gelachen, waar vind je dat nog. Bij de 397 gram en bij het plasje. Waarom je de afwas drie kwartier laat pruttelen en indikken is me een raadsel maar ik ga het morgen proberen.
    Opnieuw is de muziekkeuze spekkie voor mijn hartje, zijdeco, de muziek van een van mijn meest wilde vriendinnetjes, dus toen ook mijn muziek.

  3. Luvienna zegt :

    Lieve lummel, ik heb een lekker receptje voor je:

    Zurepruimensaus met koriander, knoflook en walnoten

    Een Bijbels recept, naar het schijnt, maar dat is puur toeval. Neem een kilo verse pruimen (geen droogstoppels dus), haal de pitten eruit en kook ze zo’n 20 minuten in 6 dl water met wat zout in een ruime pan. Zo af en toe roeren. Voeg water toe als de boel dreigt droog te koken. Haal de pan van het vuur, laat afkoelen en doe de pruimenmassa in de keukenmachine met fijngehakte koriander (ongeveer 3 eetlepels) (of meer, als je dat lekkerder vindt) 1 teen knoflook en een half ons walnoten. Gepeld werkt het beste. Bij gebrek aan een keukenmachine zou een staafmixer ook moeten werken. Pureer. Stop weer even terug in de pan en laat heet worden maar niet koken. Laat afkoelen en bewaar in de ijskast.

    Waar je hem voor gebruikt? Voor marinade, bijvoorbeeld, en voor het bedruipen van bedruipenswaardig spul. Vlees wordt door veel mensen als de meest voor de hand liggende kandidaat beschouwd, maar gegrilde aubergine/courgette/paprika lijkt me ook erg lekker. Of de prima kipstuckjes van de Vegetarische Slager.

    Een toepasselijk muziekje:

    • pawi zegt :

      “Fruit volop verkrijgbaar in februari

      Ananas, appel, avocado, banaan, citroen, grapefruit, kiwi, mandarijn, peer, sinaasappel.”

      Maar geen pruimen, Luvienna. Ook jouw denkbeeldige zure pruim past niet in het seizoen.

      Pruimenchutney voor als de tijd daar is, namelijk hoogzomer, is heerlijk. Beproefd recept voor veel soorten fruit: koken met ui, ontpitte vruchten, azijn, witte wijn, basterdsuiker en een weinig water. Kruiden mogen: kardemom, kaneel.

      Naast de sinaasappel is ook de citroen helemaal hip deze maand. Heb vandaag citroenen als bijgerecht gemaakt bij vis en worteltjes (waspeen! ouwe term nieuwe wortels). Dik half uur koken in bodempje water met veel suiker, in kleine stukjes met schil en vruchtvlees, zonder pitten.

      Die Bergamo Citroenen uit Sicilie schijnen het lekkerst te zijn (NNN geeft er op het kookblog van NRC vaak hoog over op). Met gewone was het ook best goed. Ideetje voor marmelade.

  4. Apiedapie zegt :

    Ik houd niet van zure pruimen.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.